آیا همکاری ایران و غرب درمبارزه با داعش محتمل است؟

آیا همکاری ایران و غرب درمبارزه با داعش محتمل است؟
چهارشنبه 18 آذر 1394 - 15:13

مدیرکل بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در مصاحبه با شبکه خبری فرانس 24، همکاری قریب‌الوقوع ایران و غرب در زمینه مبارزه عملی با تروریسم را به دلیل تفاوت رویکرد دو طرف و استاندارد دوگانه غرب در این زمینه بعید دانست و گفت که غرب باید معیار دوگانه خود را کنار گذاشته و اگر می‌خواهد با تروریسم مبارزه کند باید با اراده‌ای جدی وارد میدان شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، در بخشی از این مصاحبه، مجری به بازداشت 53 نفر از گردانندگان حامی داعش در ایران اشاره کرد و پرسید: بنظر می‌رسد که ایران در مقابله با داعش از تاکتیک مشابه تاکتیک غرب استفاده کرده است. آیا این رویکرد شبیه به هم، فرصت همکاری ایران و طرف دیگر را در مبارزه با داعش ایجاد می‌کند؟

عباس اصلانی در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به اینکه داعش تهدید مشترکی برای نقاط و کشورهای مختلفی در جهان است، بنابراین نحوه و تاکتیک‌های مقابله با آن در کشورها ممکن است به همین دلیل در برخی موارد مشابه باشند. بر روی کاغذ و به لحاظ نظری شاید به نظر برسد که ایران و غرب که هر دو می‌گویند با تروریسم و داعش مقابله می‌کنند، احتمال همکاری عملی دارند، اما در مقام عمل و به لحاظ واقع‌گرایانه، همکاری ایران و غرب در مبارزه با داعش بعید به نظر می‌رسد، چونکه ایران و روسیه در یک سمت، و غرب در سمت دیگر در نحوه و کیفیت مقابله با داعش با هم تفاهم و اتفاق نظر ندارند. ایران و روسیه از رویکرد غرب در این خصوص بشدت انتقاد کرده‌اند، زیرا که معتقدند غرب گروههای تروریستی در منطقه را آموزش داده و آنها را تجهیز و به لحاظ مالی و نظامی تقویت می‌کند.

وی افزود: بنا به دلایل فوق ایران و غرب الان در موضع واحدی در خصوص مبارزه با تروریسم و داعش قرار ندارند و فعلا همکاری مشترک آنها بعید به نظر می‌رسد. اما اینکه آیا این روند در آینده تغییر خواهد کرد یا نه، بستگی به تحولات میدانی و همچنین مذاکرات دارد که نمونه آن را در خصوص سوریه و در وین شاهد بودیم. تغییر روند در آینده غیرممکن نیست، اما به میزان زیادی به روند تحولات بستگی خواهد داشت.

اصلانی در خصوص این سوال که آیا ایران نگران این است که داعش در ایران تقویت شده یا طرفدارانی برای خود دست و پا کرده باشد، گفت: افزایش تدابیر امنیتی و بازداشت اخیر با هدف و در راستای ممانعت از تقویت داعش است. اما اگر شما نگاهی اجمالی به سایر کشورها داشته باشید می‌بینید که صدها و هزاران نفر از این کشورها به جمع داعش در کشورهایی مثل سوریه و عراق پیوسته‌اند. حتی در برخی کشورها نظرسنجی‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد بخشی از مردم آن کشور همسو و موافق با تفکرات داعش هستند و از آنها حمایت می‌کنند. اما در خصوص ایران می‌توان گفت که ایران در این زمینه مراقبت‌های زیادی را انجام داده و اجازه نداده که داعش در این کشور زمینه تقویت پیدا کند. بنابراین بازداشت این 53 نفر که در فضای مجازی به نحوی از داعش حمایت کرده‌اند به مفهوم این نیست که داعش توانسته باشد در ایران تقویت شود. هر چند این 53 سه نفر در حمایت از داعش در فضای مجازی به میزان واحدی فعالیت نکرده‌اند و حمایت آنها کم و بیش و حتی برخی نسبی بوده است. در مجموع می‌توان گفت که همه اقدامات در ایران برای جلوگیری از ابراز وجود یا عرض اندام داعش بکارگرفته شده تا مانع این کار شود و من فکر می‌کنم که این اقدامات در آینده هم باید ادامه یابد.

اصلانی در ادامه در پاسخ به این سوال که رویکرد ایران در مبارزه با تروریسم چگونه بوده و اینکه تهران چه نوع مبارزه‌ای با تروریسم را می‌پسندد، گفت: ایران، و از طرفی روسیه هم از رویکرد غرب در مبارزه با تروریسم انتقاد کرده‌اند. چرا؟ چونکه ایران معتقد است که غرب در مبارزه با تروریسم از استاندارد دوگانه استفاده می‌کند. شما اگر بخواهید از موضع ایران در این خصوص مطلع شوید، باید به اظهارات و مواضع بلندپایه‌ترین فرد در این کشور مراجعه کنید، که این فرد کسی نیست جز رهبر آن. رهبر انقلاب اخیرا نامه‌ای را خطاب به جوانان غرب نوشت و در آن با جوانان غربی و قربانیان درخصوص حملات تروریستی پاریس ابراز همدری کرد و گفت که ایران و غرب با نگرانی و دغدغه‌ای مشترک و مشابه مواجه هستند و آن تهدیدی است که تروریسم متوجه آنها ساخته است.

وی افزود: رهبر انقلاب در نامه خود از استاندارد و معیار دوگانه غرب در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد. مفهوم و تفسیر این موضوع این هست که ایران خطاب به غرب می‌گوید که ای غربی‌ها، شما می‌گویید که می‌خواهید با تروریسم مبارزه کنید. خیلی خوب، این کار را انجام دهیم. اما یک لحظه صبر کنید و به این سوال پاسخ دهید که چرا شما گروههای تروریستی را آموزش می‌دهید؟ چرا از آنها حمایت مالی و نظامی می‌کنید؟ و چرا برخی متحدان شما از گروههای تروریستی در منطقه حمایت فکری و معنوی می‌کنند؟ این امر منجر به توسعه و گسترش افراطی‌گری و تروریسم در کشورها و منطقه می‌شود. بنابراین بهترین نحوه مبارزه با تروریسم از نگاه ایران، مبارزه‌ای است که به طور جدی و همراه با اراده‌ای جدی باشد. و اینکه پس از مبارزه با و نابودی تروریسم، اجازه دهیم مردم کشورها، آینده خود را از طریق انتخابات آزاد و عادلانه رقم بزنند.

اصلانی ادامه داد: ایران در واقع معتقد است که داعش به مثابه آتشی است که در آینده‌ دامن حتی حامیان خود  را نیز خواهد گرفت. به عبارتی داعش تهدیدی مشترک برای همه است، حتی علیه حامیان خودش. بنابراین غرب نیاز دارد که به طور جدی با آن مبارزه کند و اجازه دهد که کشورهای منطقه با انتخابات و مشارکت مردم خود درباره سیستم سیاسی‌شان تصمیم بگیرند.

وی افزود: در وهله دوم، برخی از کشورهایی که از برقراری دموکراسی در سوریه و عراق سخن می‌رانند، باید اجازه دهند که در کشورهای خودشان نیز انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود و  مردم رای دهند. من فکر می‌کنم که زمینه دادن به مشارکت مردمی که اکثریت آنها با تفکراتی از جنس تفکرات داعش مخالفت شدید دارند، می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند. این نکته‌ای است که ایران نه تنها در ماهها، بلکه سالهای گذشته مطرح کرده و از غرب به دلیل رویکرد دوگانه‌اش در زمینه مبارزه با تروریسم انتقاده کرده است.    

پربیننده ترین خبرها