اردوغان» مدعی شد؛

نظامیان ترکیه به درخواست «العبادی» درعراق هستند

نظامیان ترکیه به درخواست «العبادی» درعراق هستند
پنج‌شنبه 19 آذر 1394 - 12:59

رئیس جمهوری ترکیه ضمن متهم کردن ایران و عراق به پیروی از سیاست های فرقه گرایانه در اظهاراتی عجیب مدعی شد نیروهای ترکیه را به خواست نخست وزیری عراق به این کشور فرستاده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مهر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری الجزیره ادعای جدیدی را درباره نقض تمامیت ارضی عراق مطرح کرده و می گوید نظامیان ترکیه به درخواست «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق در این کشور هستند!

وی به الجزیره گفت: نظامیان ترکیه از سال ۲۰۱۴ و بنا به خواست حیدر العبادی در کمپ «بعشیقه» هستند و من می پرسم که چرا وی تا به حال سکوت اختیار کرده و اعتراضی نکرده است.

اقدام اخیر ترکیه به اعزام ۱۵۰ نفر از نیروهای نظامی خود به منطقه بعشیقه در نزدیکی شهر «موصل» علاوه بر دامن زدن به تنش ها در روابط آنکارا – بغداد به مانع جدیدی بر سر راه مبارزه با داعش بدل شده است.

در حالی که بغداد اقدام ترکیه را تهاجم نظامی توصیف می کند، آنکارا مدعی است که نیروهایش با هدف ارائه آموزش های نظامی به بعشیقه اعزام شده اند.

عراق در روز سه شنبه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست تا ترکیه را که عضو این پیمان است وادار به خروج نظامیانش از منطقه بعشیقه کند حال آنکه آنکارا با سماجت اصرار می کند که قصد اعزام نیروهای بیشتری را ندارد اما نیروهای فعلی را نیز از عراق خارج نخواهد کرد.

از سوی دیگر، اردوغان در ادامه ادعاهای خود تهران و بغداد را به پیروی از سیاست های فرقه گرایانه در سوریه و عراق متهم کرد و مدعی شد مردم به دلیل تسلط طولانی مدت دولت شیعه عراق از حقوق خود محروم مانده اند!

«مولود چاووش‌اغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در روز دوشنبه گذشته با طرح این موضوع که آنکارا با تهران بر سر سوریه و عراق اختلاف دارد، مدعی شد: سیاست های فرقه گرایانه ایران در سوریه و عراق خطرناک است. 

وی در ادامه به منظور توجیه ورود غیرقانونی نظامیان ترک به شمال عراق، اظهار داشت: العبادی بارها بر حمایت های مؤثرتر خارجی از بغداد در مبارزه با داعش تأکید کرده است.

 

پربیننده ترین خبرها