اردوغان: از عراق خارج نمی شویم

اردوغان: از عراق خارج نمی شویم
پنج‌شنبه 19 آذر 1394 - 22:41

العالم - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد این کشور قصد ندارد نیروهایش را از شمال عراق خارج کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اردوغان امروز(پنجشنبه) در گفتگو با خبرنگاران گفت: ترکیه قصد ندارد نیروهایش را "که به عنوان بخشی از مأموریت آموزشی برای کمک به جنگ با گروه داعش" در عراق مستقر شده اند از این کشور خارج کند.

پایگاه روسیا الیوم به نقل از اردوغان نوشت: در مرحله کنونی عقب نشینی این نیروها مطرح نیست.

اردوغان افزود: در 21 دسامبر جاری (30 آذر) نشست سه جانبه ای میان مقام های ترکیه، امریکا و مسئولان کردستان عراق برگزار خواهد شد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه عراق امروز سه شنبه اعلام کرد با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و شماری از کشورها تماس گرفته و از آنها خواسته است درباره این اقدام ترکیه موضع بگیرند.

وزارت خارجه عراق همچنین افزود درخواستی برای برگزاری نشست فوری وزارت امور خارجه کشورهای عربی به اتحادیه عرب ارائه نموده است.

ترکیه از شنبه گذشته بیش از 100 تن از نیروهای خود را به همراه ده ها تانک به اطراف شهر "موصل" اعزام کرده است.

شورای امنیتی وزیران عراق روز دوشنبه در بیانیه ای تأکید کرد که ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق بدون موافقت و اطلاع دولت عراق انجام شده ، و این اقدام نقض حاکمیت و اصول حسن همجواری است.

این شورا خاطرنشان کرد که در صورت خارج نشدن نیروهای ترکیه از خاک عراق ظرف 48 ساعت، به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

دیدار هیات ترکیه ای با مقام های عراقی

درهمین حال یک هیأت عالیرتبه متشکل از فریدون اوغلو معاون وزیر خارجه و هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه  امروز پنجشنبه در بغداد با حیدرالعبادی نخست وزیر و ابراهیم جعفری وزیرامور خارجه عراق دیدار کردند.

دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد که حیدرالعبادی دردیداربا هیات اعزامی از آنکارا تاکید کرد که حل بحران میان بغداد و آنکارا تنها با خروج نیروهای ترکیه از عراق امکان پذیراست.

براساس این گزارش اعضای هیات ترکیه ای دراین دیدار براحترام کشورشان به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق و حمایت از بغداد در مبارزه با تروریست های داعش تاکید کردند.

نخست وزیر عراق پیش از این اعلام کرده بوده که هیچگونه موافقتی مبنی بر ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق میان دو کشور نبوده است.

پربیننده ترین خبرها