اردوغان مدعی شد: به حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم!

اردوغان مدعی شد: به حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم!
شنبه 21 آذر 1394 - 17:40

رئیس جمهوری ترکیه که کشورش با تجاوز به خاک عراق، حاکمیت ملی این کشور را نقض کرده است در گفتگو با یک شبکه عرب‌زبان در اظهارات تعجب‌برانگیز مدعی شد: آنکارا به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد.

گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» بدون توجه به ورود غیرقانونی نیروهای ترک به خاک عراق، مدعی شد: آنکارا به حاکمیت ملی عراق احترام می گذارد.

براساس این گزارش ، وی همچنین در توجیه اقدام تنش آفرین ترکیه در اعزام بدون مجوز نیروهای ترک به شمال عراق تصریح کرد: «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در سال ۲۰۱۴ و در جریان سفر خود به ترکیه، از آنکارا برای مقابله با تکفیریها درخواست کمک کرد.

اردوغان در جریان گفتگوی خود با الجزیره همچنین ادعا کرد: ترکیه همواره با سیاست های فرقه گرایانه در منطقه مبارزه کرده است و اکنون دولت هایی که از چنین سیاست هایی پیروی می کنند، عراق و ایران هستند!

اظهارات اردوغان در حالی مطرح می شود که از زمان قدرت یافتن وی در ترکیه، ارکان اصلی سیاست خارجی این کشور بر دو اصل «حمایت از تروریسم» و «فرقه گرایی» استوار شده است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین در سخنانی مداخله جویانه در خصوص امور داخلی عراق مدعی شد: امروز بخش وسیعی از مردم عراق از حقوق طبیعی خود برخوردار نیستند و بسیاری از آنها از این مسأله احساس نگرانی می کنند.

اردوغان که به نظر می رسد از برملا شدن روابط خود و خانواده اش با تروریست های تکفیری داعش در زمینه تجارت نفت به شدت عصبانی است، در ادامه اظهارات خود مدعی شد: مثلث ایران، روسیه و عراق به دنبال گسترش فرقه گرایی در منطقه هستند و روسیه مبارزه با داعش را دستاویزی برای عملیات نظامی در سوریه قرار داد.

علت طرح چنین اظهاراتی از سوی رئیس جمهوری ترکیه به دلیل خسارت های فراوانی است که به دنبال همکاری های ایران، روسیه و عراق در مبارزه با تروریسم به منافع آنکارا در منطقه وارد شده است.

وی تصریح کرد: جنگنده های روسی بارها حریم هوایی ترکیه را نقض کردند و انهدام جنگنده روسی «سوخو ۲۴» نیز به همین علت صورت گرفت. ما از ابتدا خواهان تنش با روسیه نبودیم اما گویا این کشور بر تشدید تنش ها میان دو طرف اصرار می ورزد. در هر صورت ما در صورت نیاز به اقدامات مسکو واکنش نشان می دهیم.

منبع : بخش بین الملل خبرگزاری مهر
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها