دروغی که مقام های ترکیه به عراقی ها گفتند!

دروغی که مقام های ترکیه به عراقی ها گفتند!
يکشنبه 22 آذر 1394 - 21:10

العالم - وزیر امور خارجه عراق از موافقت هیات اعزامی ترکیه به بغداد در خصوص خارج کردن نیروهایشان از خاک این کشور خبر داد و گفت: این هیات اما به محض رسیدن به آنکارا موضعش را عوض کرد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ابراهیم جعفری با اشاره به تاکید بغداد برای خارج شدن نیروهای ترکیه از شمال عراق گفت: هیأت ترکیه ای که در بغداد، ابتدا با خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق موافقت کرد؛ اما پس از بازگشت به آنکارا و دیدار با مقام های عالیرتبه آن کشور، مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد.

 وی که در نشست با سران قوا و مسئولان ائتلاف های سیاسی در نهاد ریاست جمهوری عراق سخن می گفت، خاطرنشان کرد: حاکمیت عراق، خط قرمز است و به هیچ کس اجازه نمی دهیم آن را نقض نماید و حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق به این شیوه به منزله تجاوز به خاک کشورمان است.

جعفری افزود: ما سفیر ترکیه در بغداد را به وزارت امور خارجه فراخواندیم و یادداشت اعتراضی به وی ارائه و با وی به تفصیل گفتگو کردیم. وی مراتب اعتراض ما را به دولت ترکیه اعلام کرد و وزیر امور خارجه ترکیه به طور مستقیم با من تماس گرفت و به مدت 40 دقیقه صحبت کردیم.

وی تصریح کرد: ترکیه تا حدود کمی با ما همکاری کرد. وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد ترکیه نیروهای جدید به این منطقه نخواهد فرستاد و من به وی اعلام کردم موضوع ما درباره نیروهای جدید، نیست. بلکه ما می گوییم اردوگاهی که ترکیه در منطقه بعشیقه ایجاد کرده است باید برچیده و نیروهای آن کشور از خاک عراق خارج شوند. وزیر امور خارجه ترکیه نیز به ما اعلام کرد این موضوع را به سران کشورش منتقل خواهد کرد.

وزیر خارجه عراق افزود: پس از آن، با ما تماس گرفتند و اعلام کردند هیأتی از وزارت امور خارجه و دستگاه اطلاعات این کشور را [به عراق] خواهند فرستاد. ما نیز از این هیأت در بغداد استقبال کرده و بیش از دو ساعت به طور مستقیم با آنها مذاکره کردیم و پس از آن با نخست وزیر دیدار کردند و پس از یک گفتگوی طولانی گفتند ما به طور اولیه [با خروج نیروها] موافقت می کنیم و به نزد سرانمان باز می گردیم و موضع آنها را اعلام می کنیم. اما پس از بازگشت آنها به ترکیه، موضع اعلام شده برخلاف چیزی بود که هیأت ترکیه ای ذکور قول داده بود.

جعفری تصریح کرد: وزارت امور خارجه از روز یکشنبه گذشته در چند محور اقدام هایی را آغاز کرده است که از جمله آن مذاکره مستقیم با ترکیه بود. دلیل این امر نیز تأکید بر روابط استراتژیک با ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه است.

وی افزود: از روز اول ما در سطح اتحادیه عرب اقدام کردیم و خواستار برگزاری نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عرب شدیم و با وزیران امور خارجه کشورهای عرب تماس گرفتیم. برخی از وزرای کشورهای مزبور با دبیرکل اتحادیه عرب تماس گرفته و موافقت شان را در این باره اعلام کردند.

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: پس از آن با سفرای پنج کشور عضو دائم شورای امنیت تماس گرفتیم و آنها را به ساختمان وزارت امور خارجه دعوت کردیم که در مجموع دیداری خوب و نتیجه آن نشست سه نکته بود: اولا: محکومیت دخالت نظامی ترکیه و اعلام این اقدام به عنوان نقض حاکمیت عراق، ثانیا: درخواست خروج این نیروها از عراق، ثالثا: اعلام آمادگی برای حمایت از عراق در شورای امنیت.

جعفری افزود: مردم، پارلمان، مرجعیت، نهادهای جامعه مدنی و سایر گروهها و طرف ها ورود نیروهای ترکیه به عراق را مردود می دانند و بر حفظ یکپارچگی و حاکمیت عراق تأکید دارند و ما در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد و درباره این موضع، اجماع ملی وجود دارد.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: زمانی که ما به این کشور اجازه دخالت در داخل کشورمان را بدهیم بدان معنی است که فردا یا پس فردا به سایر کشورها نیز اجازه چنین دخالتی خواهیم داد و در این صورت عراق به محل تجلی نفوذ کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد و ما اجازه چنین اقدامی را نخواهیم داد و همزمان با تأکید فراوان بر روابطمان با کشور ترکیه، به شدت خواستار خروج نیروهای آن از خاک عراق هستیم.

یادآور می شود حیدر عبادی نخست وزیر عراق روز پنج شنبه گذشته به هیأت ترکیه ای در دیدار از بغداد اعلام کرده بود حل بحران میان دو کشور تنها از طریق خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق ممکن خواهد بود. هیأت مزبور نیز بر پایبندی کشورشان به احترام به حاکمیت و یکپارچگی خاک عراق تأکید کرده بود.

پربیننده ترین خبرها