کمیته دولتی برای بررسی ابعاد فاجعه کشتار نیجریه+ویدئو

چهارشنبه 25 آذر 1394 - 18:33

کاتسینا، نیجریه(العالم) ـ یک روزنامه نگار نیجریه ای با اشاره به ادامه تظاهرات در شهر کادونا در محکومیت کشتار وحشیانه زاریا به دست ارتش نیجریه تاکید کرد که کمیته حقیقت یاب به دلیل دولتی بودن نمی تواند بی طرفانه درباره این فاجعه تحقیق کند.

یعقوب یحیی امروز(چهارشنبه) در گفتگو با شبکه خبری العالم گفت: مردم شهر کادونا برای محکومیت حملات وحشیانه کشتار مردم زاریا به تظاهرات پرداختند؛ اما نیروهای امنیتی تظاهرات را با زور و تیراندازی متفرق کردند و 4 نفر را کشته وبسیاری دیگر را زخمی کردند.

وی در مورد سرنوشت شیخ زکزاکی بیان کرد: مقام های ابوجا(پایتخت نیجریه) عکسی از شیخ به همراه برخی افسران نشان دادند که حاکی از حضور وی در ابوجا دارد تا بدین ترتیب ملت را مطمئن سازند. برخی افراد قابل اعتماد نیز شیخ زکزاکی را دیدند که لباس سفید بلند به تن داشت و برخی افسران همراه وی بودند.

این نویسنده نیجریه ای با اشاره به موضوع تشکیل کمیته حقیقت یاب که توسط رییس جمهوری نیجریه، تاکید کرد که این کمیته غیرقابل قبول است و نمی تواند قانع کننده باشد، زیرا جنبش اسلامی عضو آن نیست و فقط شامل اعضایی از ارتش و پلیس و برخی وابستگان به آنهاست. در حالی که باید برخی فعالان حقوق بشر و از اعضای جنبش اسلامی در کمیته مشارکت داشته باشند تا جزییات کشتار با دقت بررسی و نتایج آن منتشر شود.

گفتنی است نیروهای نظامی نیجریه با حمله به تظاهرات مسالمت آمیز مردم در ایالت کادونا در شمال کشور، 4 نفر را کشته و 25 تن دیگر را زخمی کردند.  پس از حمله روز شنبه نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله نیجریه و کشتار دهها تن از شیعیان، همه روزه در مناطق مختلف کشور تظاهراتی برگزار می شود.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ایران در واکنش به اقدام ارتش نیجریه در کشتار زاریا، در تماس تلفنی با محمد بوهاری رییس جمهوری آن کشور خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی این کشتار و آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی شد؛ شبکه العالم مطلع شد که وی در بیمارستان نظامی تحت بازداشت است و از چهار ناحیه آسیب دیده است.

مسعود شجره مسئول کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلیس با محکوم کردن کشتار زاریا از محافل بین المللی خواست درخصوص این جنایت سازمان یافته تحقیق کنند و سرنوشت علامه شیخ ابراهیم زکزاکی را روشن سازند. وی از وجود برخی اسناد و مدارک خبر داد که نشان می دهد تعداد قربانیان کشتار زاریا در ایالت کادونا به دست ارتش نیجریه به حدود هزار شهید رسیده است.

12:30- 12/16- TOK

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها