هدف واقعی از تشکیل ائتلاف سعودی چیست؟

هدف واقعی از تشکیل ائتلاف سعودی چیست؟
چهارشنبه 25 آذر 1394 - 22:29

العالم - با وجود آنکه مقام های سعودی از تشکیل ائتلاف نظامی با ادعای مبارزه با تروریسم خبرداده اند، بسیاری از تحلیل گران مسائل سیاسی با توجه به سوابق عربستان در حمایت از تروریسم و وجود ریشه های تروریسم در تفکر وهابی ها، در باره صداقت ریاض ابراز تردید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم عربستان سعودی ادعا کرده که تشکیل ائتلاف نظامی برای مبارزه با تروریسم که مغرب و 32 کشور دیگر به آن پیوسته اند برای هماهنگی میان کشورهای دوست و گسترش صلح در جهان است.

تحلیل گران این ادعای عربستان را نپذیرفته اند و بر این باورند که این ائتلاف بیش از آن که به مبارزه با تروریسم و مخصوصا داعش بپردازد به منظور تحقق اهداف اعلام نشده تشکیل شده است.

دکتر سعید الرکراکی کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه محمد پنجم در رباط یکی از کسانی است که در اهداف ائتلاف شک دارد چنان که تاکید می کند هدف واقعی از ایجاد ائتلاف کاملا با آنچه اعلام شده تفاوت دارد و کاملا در خدمت منافع آمریکا و صهیونیسم جهانی است.

الرکراکی در گفت و گو با تارنمای خبری هسپرس خاطرنشان کرد که این ائتلاف تحت سلطه آمریکا خواهد بود، نقش کثیفی را که آمریکا خودش به آن نمی پردازد ایفا می کند و به جای آمریکا به لشکرکشی زمینی به سایر کشورها خواهد پرداخت.

این تحلیل گر سیاسی افزود: کشورهایی که به این ائتلاف نظامی پیوسته اند به بهانه مبارزه با تروریسم، ارتش های خود را به مناطقی که آمریکا در آن درگیری ایجاد کرده خواهند فرستاد.

وزیر دفاع عربستان روز سه شنبه اعلام کرد که ائتلافی نظامی به رهبری ریاض برای مبارزه با تروریسم با عنوان ائتلاف نظامی اسلامی درچارچوب اهداف سازمان همکاری اسلامی تشکیل شده است.

با این وجود 23 کشور اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی در این ائتلاف حضور ندارند، مقام های لبنان از حضور درچنین ائتلافی ابراز بی اطلاعی کردند و اندونزی و عمان هم اعلام کردند که هرگز به ائتلاف مورد نظر عربستان نمی پیوندند.

پربیننده ترین خبرها