افزایش معنادار صدور گاز قطر به ترکیه

افزایش معنادار صدور گاز قطر به ترکیه
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 18:22

سفیر قطر در آنکارا گفت که کشورش آماده رفع نیازهای ترکیه به گاز مایع طبیعی است و در تمام زمینه‌ها به ویژه در زمینه انرژی در کنار ترکیه خواهد بود.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سالم مبارک الشافی در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه خاطرنشان کرد: حجم تجارت گاز مایع طبیعی میان دو کشور یک ممیز دو دهم میلیارد متر مکعب است.
وی ادامه داد: روابط دو کشور پس از سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به قطر گسترش یافته است.
الشافی تصریح کرد، قطر و ترکیه در زمینه سیاست هایشان در خاورمیانه به ویژه نسبت به یمن، سوریه و لیبی هم نظر هستند.
شرکت خطوط لوله انتقال نفت ترکیه (بوتاش) و شرکت ملی نفت قطر تفاهم نامه اولیه واردات بلند مدت و منظم گاز مایع طبیعی از قطر را در جریان سفر اردوغان به قطر در روز 2 دسامبر 2015 امضا و روادید میان دو کشور را برای سفر شهروندانشان لغو کردند.
هیات تنظیم بازار انرژی گزارش داد: حجم گاز مایع طبیعی که ترکیه از قطر وارد می کند سال 2014 به یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب رسید که این میزان در سال 2013 میلادی 309 میلیون متر مکعب بود.  
قطر از مهمترین صادرکنندگان گاز مایع طبیعی است که یک سوم گاز مصرفی جهان را در سال گذشته تامین کرد و 14 درصد کل ذخایر گاز دنیا را داراست.

در پی تحریم واردات مواد غذایی، تجارت جاده ای، امور ویزا و... پس از تیره شدن روابط روسیه و ترکیه بر سر هدف قرار دادن جت روسی سوخو 24 توسط آنکارا، ترکیه همواره از توقف صادرات گاز روسیه نگران است. روسیه یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه است و ترکیه نیز از بزرگترین مقصد های صادرات گاز روسیه محسوب می شود. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها