توجیه فقهی برای ائتلاف جدید سعودی‌ها رسید!

توجیه فقهی برای ائتلاف جدید سعودی‌ها رسید!
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 19:47

در حالی که درباره میزان جدیت و کارایی ائتلاف تشکیل شده از سوی عربستان برای مقابله با تروریسم تردیدهای جدی وجود دارد، مجمع موسوم به "فقه اسلامی" وابسته به سازمان همکاری اسلامی، ایجاد ائتلاف نظامی مزبور را "مبتنی بر تعالیم اسلام" دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجمع فقه اسلامی که مقر آن در جده است، ائتلاف کشورهای مسلمان علیه تروریسم را باعث تحقق اهداف شرعی و برخاسته از هدایت الهی و تعالیم اسلام دانست.
در بیانیه مجمع فقه اسلامی ادعا شده است که این ائتلاف براساس هدایت پروردگار و برخاسته از تعالیم و مقاصد شریعت اسلام و احکام آن است که کلیه انواع تروریسم را حرام و به منزله جنایتی زشت و ظلمی مردود از سوی کلیه ادیان آسمانی و فطرت انسانی می داند.
در بیانیه مجمع فقه اسلامی آمده است: ائتلاف مذکور باعث تحقق احکام ثابت شرعی به ویژه احکام مرتبط با اسلام و امت اسلامی و در راستای بنود پیمان سازمان همکاری اسلامی برای مبارزه با تروریسم با کلیه اشکال و نمادهای آن از هر مذهب و تحت هر نامی می شود.
این بیانیه در ادامه بدون توجه به شباهت کامل مبانی فکری تروریست ها با اصول و مبانی فرقۀ وهابیت حاکم بر عربستان؛ ائتلاف کشورهای اسلامی علیه تروریسم را رویارویی فراگیر با کلیه ابعاد فکری، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و نظامی با هدف ریشه کن کردن پیامدهای منفی تروریسم و حفظ کشورها و توانمندی هایشان و در راستای خدمت به ارزش های والی انسانی و نجات بشریت از خطرات ویرانگر تروریسم دانسته است.
محمد بن سلمان ولیعهد دوم عربستان، هفته جاری از تشکیل یک ائتلاف از کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم در منطقه خبر داد. این در حالی است که شماری از کشورهای محوری جهان اسلام مانند شماری از مهمترین کشورهای اسلامی و قربانی تروریسم؛ از جمله ایران، عراق، سوریه، عمان، اندونزی، الجزایر و ... در این ائتلاف عضویت ندارند. همچنین شماری از کشورها مانند پاکستان اعلام کرده اند که درباره عضویت در این ائتلاف با آنها مشورت نشده است و خبر عضویتشان در ائتلاف مذکور را از رسانه ها شنیده اند!
این موضوع در حالی مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان و کشورهای غربی، عربستان و برخی کشورهای دیگر را حامی گروههای افراطی و تروریستی در منطقه به ویژه در سوریه و عراق می دانند و بر این باورند تشکیل ائتلاف مذکور هدفی جز سرپوش گذاشتن بر اتهامات غربی ها علیه عربستان مبنی بر حمایت از تروریسم ندارد، زیرا بسیاری از کشورهای عضو این ائتلاف مانند فلسطین، لیبی، سومالی و ... یا از استقلال و رسمیت بین المللی برخوردار نیستند یا به خاطر جنگ داخلی فاقد ارتش و نیروی نظامی رسمی مورد قبول شهروندانشان هستند. 

پربیننده ترین خبرها