عربستان در گفتگوهای صلح یمن به دنبال چیست؟

عربستان در گفتگوهای صلح یمن به دنبال چیست؟
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 21:43

هیأت دولت مستعفی یمن که از عربستان سعودی دستور می گیرد، در گفت وگوهای صلح ژنو به جای تمرکز بر آتش بس دایمی، به دنبال آزادی افراد خاصی از میان بازداشت شدگان نزد انصار الله و حزب علی عبدالله صالح است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، گفتگوها میان طرف های یمنی برای سومین روز متوالی تحت نظارت سازمان ملل متحد برای دستیابی به آتش بس همیشگی و یافتن راه حل سیاسی فراگیر بحران این کشور ادامه دارد.

نشست مقدماتی امروز میان سران هیأت های شرکت کننده در گفتگوها یعنی محمد عبدالسلام به نمایندگی از جنبش انصار الله (حوثی ها) و عارف الزوکا نماینده حزب کنگره خلق (وابسته به علی عبدالله صالح) و عبدالملک المخلافی و احمد بن دغر به نمایندگی از هیأت دولت مستعفی یمن با حضور اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برگزار شد و پس آن در نشست فراگیر، سایر اعضای هیأت ها شرکت کردند.

پایگاه المنار در این باره نوشت: گفتگوهای این نشست درباره دو بند آتش بس و تبادل زندانیان بود. به طوری که هیأت دولت مستعفی یمن (عبدربه منصور هادی) قبل از آتش بس، بر آزادی سه زندانی از جمله محمود الصبیحی وزیر دفاع سابق، ناصر منصور برادر عبد ربه منصور هادی و فیصل رجب تأکید کرد.

هیأت مزبور همچنین با چارچوب های متوازن برای تبادل شمار زیادی از اسرا و دستگیر شدگان طرفین مخالفت می کند که این امرنشان دهنده آن است که این هیأت به دنبال سازماندهی مجدد عناصر مسلح خود پس از شکست های پیاپی در جبهه های مختلف است.

این هیأت که مورد حمایت عربستان است همچنین در تلاش است تا مذاکرات را فقط به موضوع دستگیر شدگان محدود و اولین بند اصلی یعنی آتش بس دائمی و پس از آن پرداختن به سایر امور را نادیده بگیرد.

از سوی دیگر، هیأت انصار الله و علی عبد الله صالح، بر دائمی شدن آتش بس قبل از پرداختن به سایر امور تأکید دارد و براساس اطلاعات به دست آمده انتظار می رود مذاکرات امروز (پنج شنبه) بر بند توقف آتش بس تمرکز داشته باشد.

همچنین پیشنهادها درباره تبادل اسرا و دستگیر شدگان نیز مورد بررسی قرار می گیرد و پیش نویسی درباره کمیته کمک های انسان دوستانه تدوین شده است و قرار است برای بررسی به طرفین ارائه و دیدگاههای آنها در این باره بررسی شود تا این پیشنهاد در نشست فراگیر با حضور کلیه هیأت ها مورد بررسی قرار گیرد.

پربیننده ترین خبرها