نظامیان دیروز مصر، نمایندگان امروز پارلمان

جمعه 27 آذر 1394 - 22:19

قاهره، (العالم) – پارلمان جدید مصر اولین جلسه خود را تا چند روز آینده در حالی برگزار خواهد کرد که نظامیان بازنشسته بخش عمده‌ای از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده‌اند و این موضوع نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

محمد صلاح ابوهمیله معاون سابق شورای نظارت اداری و عضو فعلی پارلمان جدید مصر، یکی از 71 کادر نظامی و امنیتی بازنشسته عضو پارلمان است که تاکید دارند نقش آنها بیشتر بر مسایل امنیتی متمرکز خواهد بود.

نگرانی از نقش منفی ژنرال ها در آزادی بیان
سرلشکر محمد صلاح ابوهمیله در گفت و گو با خبرنگار العالم گفت: این خوب نیست که پارلمان برای هر چیزی محدودیت ایجاد کند و فضا را ببندد وگرنه اصلاحات در کشور اجرا نشده است.
اما ناظران از جهت گیری های این عده از اعضای پارلمان در اهمیت دادن به مسایل امنیتی نگران هستند و به اظهارات شخصیت های نظامی در ابراز تمایل به تعدیل قانون اساسی و دادن اختیارات بیشتر به رئیس جمهور استناد می کنند.
معصوم مرزوق معاون اسبق وزیر خارجه مصر نیز در گفت و گو با خبرنگار العالم گفت: این افراد می خواهند حقوق و اختیاراتی که مردم مبارزه و انقلاب کردند تا به نمایندگان مجلس واگذار شود دوباره به رئیس جمهور برگردانند و او را مجددا تبدیل به فرعون کنند که این امر پذیرفته نیست و ملت مصر که با اکثریت قاطع 98 درصدی در انتخابات شرکت کردند، نمی پذیرند مفادی که در همه پرسی ژانویه 2014 به آن رای داده اند، مصادره به مطلوب شود.
ناظران معتقدند ضعف احزاب سیاسی در صدرنشینی این همه نظامی در صحنه سیاسی مصر مؤثر بوده است.
در حالی که عده ای از تاثیر منفی نمایندگان امنیتی جدید بر وظایف پارلمان نگرانند دیگران معتقدند که کشور در سایه اقدامات خشونت آمیز و تروریسم به چنین افرادی برای برقراری امنیت نیاز دارد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها