روحانی اهل سنت عراق فاش کرد:

رد پای سعودی در کشتار شیعیان نیجریه

رد پای سعودی در کشتار شیعیان نیجریه
شنبه 28 آذر 1394 - 17:28

العالم - رییس جماعت علمای اهل سنت عراق، درافشای ردپای وهابیت سعودی در کشتار شیعیان نیجریه، گفت: سه روز قبل از فاجعه نیجریه، تلویزیون 'الوصال' سعودی را مشاهده کردم که گزارش مفصلی راجع به گسترش مذهب تشیع در نیجریه پخش کرد و خواستار مهار تشیع در این کشور شد و پس از سه روز شاهد کشتار شیعیان نیجریه بودیم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ "خالد الملا" روز شنبه  در خصوص فاجعه نیجریه افزود: ما به عنوان جماعت علمای اهل سنت در عراق، جنایت کشتار شیعیان نیجریه را محکوم کرده و آن را اقدامی تروریستی - تکفیری و تلاشی برای از هم گسستن وحدت بین مسلمانان می دانیم.
روحانی سرشناس اهل تسنن عراق، درخصوص تازه ترین تحولات منطقه به ویژه نقش سعودی ها در کشتار شیعیان نیجریه پرداخت و از ائتلاف جدید سعودی ها سخن گفت و این سووال را از سران این کشور مطرح کرد که "اینها با ائتلاف جدید می خواهند کدام تروریسم را بزنند؟؛ کشورهایی که خودشان پرورش دهنده تروریسم هستند".
وی با بیان اینکه وحدت اسلامی باید قضیه فلسطین را در اولویت قرار دهد، تصریح کرد: تعرض هایی که به شیعیان و اهل تسنن و حتی پیروان دیگر ادیان و مذاهب از جمله مسیحیان و ایزدیان می شود، بایستی همگی در برابر آن بایستیم و یک صدا آن را محکوم کنیم زیرا همه اینها توطئه های استکبار جهانی و صهیونیسم و موساد و فراماسونری علیه جهان اسلام است.
شیخ الملا با رد ادعای وهابی های تکفیری در خصوص اصطلاح گسترش تشیع در منطقه گفت: شیخ 'شلتوت' عالم برجسته الازهر مصر در 30 سال قبل در فتوایی تاریخی آزادی ادیان را اعلام کرد و گفت که مذهب شیعه یکی از مذاهب اسلام است که مسلمانان می توانند به آن بگروند.
رهبر جماعت علمای اهل سنت عراق، دولت نیجریه را به عنوان عامل کشتار شیعیان این کشور، متهم به همدستی با گروه تروریستی 'بوکوحرام 'کرد و افزود: بوکوحرام آشکارا با تشکیلات تروریستی - تکفیری داعش بیعت کرده است و نه تنها ضد شیعیان بلکه حتی اتباع اهل سنت از صوفیه را نیز هدف قرار می دهد و علمای صوفیه را به قتل می رساند اما دولت نیجریه در قبال آنها واکنشی نشان نمی دهد.
وی با ابراز تاسف نسبت به اقدامات برخی کشورهای عربی - اسلامی درخصوص حمایت از گروه های تندرو و تروریستی گفت: چگونه گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره می توانند برخی از شهرهای سوریه و عراق را به تصرف در آورده و اشغال کنند؟، اینها نمی توانند مگر با حمایت خارجی و عربی، بویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دارایی های بزرگی که در اختیار آنها گذاشته می شود.
وی در ادامه برضرورت اتخاذ موضع قوی در قبال کشتار شیعیان نیجریه تاکید کرد و گفت که بایستی سازمان همکاری کشورهای اسلامی و گروه تماس اسلامی و همچنین دانشگاه اسلامی الازهر مصر به عنوان مرجعیت اهل تسنن که دارای ثقل و احترام بالایی در جهان اسلام است در این خصوص موضع روشن بگیرند و اینگونه رفتارها را محکوم کنند.
شیخ خالد ملا در گفت و گو با ایرنا همچنین خواستار برگزاری کنفرانس فراگیری در سطح سازمان همکاری های اسلامی یا گروه تماس جهان اسلام و دانشگاه اسلامی الازهر و با حضور علمای اسلام شد و گفت که مهم نیست این کنفرانس در کجا می خواهد برگزار شود؛ در تهران، بغداد، دمشق، بیروت یا عربستان، زیرا اوضاع به جایی رسیده که دیگر نمی توان نسبت به آن سکوت کرد.
وی در ادامه خواستار کافر خواندن تشکلات داعش شد و گفت: گروه تکفیری داعش هیچ عمل کفرآمیزی نبوده که انجام نداده باشد و بین این تشکیلات و جنایات صهیونیست ها علیه مسلمانان در فلسطین و بیت المقدس تفاوتی وجود ندارد.
رئیس جماعت علمای اهل سنت عراق با بیان اینکه، گروه تروریستی داعش، هم شیعیان را می کشد هم اهل تسنن را، و روزی نیست که یکی از خطبا را در موصل اعدام نکند، تصریح کرد: عناصر داعش منتقدان خود را اعدام کرده و زنان ایزدی را به اسارت می برند و مسیحیان را هدف قرار می دهند، بنابراین باید این گروه را کافر بدانیم.
وی در خصوص ائتلاف جدید عربستان سعودی که بر آن صبغه اسلامی زده نیز گفت: این ائتلاف جدید تنها برای پیچیده کردن اوضاع منطقه است و اگر نه کدام تروریسم را می خواهند بزنند؟ زیرا همین کشورها خودشان عامل تروریسم در منطقه هستند.
رییس جماعت علمای اهل سنت عراق تاکید کرد که اگر دارایی های عربستان و قطر در حمایت از جبهه النصره در سوریه و 'گردانهای انقلاب 1920'، 'طریقت نقشبندیه' و تشکیلات داعش در عراق هزینه نمی شد، تروریست ها هرگز نمی توانستند به داخل اراضی عراق و سوریه نفوذ کنند.
وی ائتلاف جدید نظامی را تلاشی برای درهم کوبیدن وحدت مسلمانان خواند و گفت: این ائتلاف بهانه ای برای زدن مناطق امن و ارتش های ملی در عراق و سوریه است و شاید فردا، پس فردا مدعی شوند که در فلان شهر امن، تروریست ها وجود دارند و به همین بهانه به آن شهر و منطقه لشکرکشی کنند.
شیخ خالد الملا تاکید کرد: همین که ایران، عراق و سوریه از این ائتلاف مستثنی شده اند یعنی چیزی نگران کننده پشت آن وجود دارد زیرا اگر واقعا این ائتلاف برای مبارزه با داعش شکل گرفته است بنابراین حداقل به ملت های عراق، سوریه، یمن و لیبی و دیگر ملت ها اجازه می دادند خودشان سرنوشت خود و رهبرانشان را تعیین کنند.
وی با اشاره به این که این ائتلاف ابهام آلود و هدفش فتنه انگیزی و تجزیه است، تاکید کرد: علمای مسلمانان اعم از شیعه و اهل تسنن بایستی هم در خصوص جنایت اخیر در نیجریه و هم در قبال ائتلاف مشکوک جدید موسوم به اسلامی عربستان سعودی موضع بگیرند.

به گفته این روحانی سرشناس اهل تسنن عراق، بهتر بود ائتلاف جدید سعودی به ترکیه می رفت و پادگان های آموزش گروه های تروریستی داعش را که به صدها پادگان رسیده می دید که هدف آنها زدن مسلمانان بی گناه در عراق و سوریه است.
جماعت علمای اهل تسنن عراق به عنوان یکی از تشکل های اسلامی در عراق همواره نسبت به خط مشی و نگرش افراط گرایانه وهابیت موضع منتقد گرفته و از سیاست های تندروانه و فرقه گرایانه عربستان سعودی انتقاد و تاکید کرده است که اولویت جهان اسلام، فلسطین است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها