تنگنایی که ترکیه را به دامان اسرائیل بازگرداند

تنگنایی که ترکیه را به دامان اسرائیل بازگرداند
يکشنبه 29 آذر 1394 - 08:26

العالم ـ یک نویسنده فلسطینی فشارهای مختلف به ترکیه در ماههای اخیر را موجب انتخاب گزینه بازگشت به دامان رژیم صهیونیستی از سوی رجب طیب اردوغان دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم " کمال خلف " نویسنده فلسطینی در مقاله ای که تارنمای " رای الیوم " آن را منتشر کرد نوشت : اگر دنیا با این فراخی بر تو تنگ آمد و دوستان تو را رها کردند و مخالفانت قدرت یافتند؛ اگر در محاسبات خود اشتباه کردی و گرفتار یک تنگنای سیاسی یا امنیتی شدی و دور و نزدیک تو را محکوم کرد و اگر غرب درهای خود را به روی تو بست و پرونده ای سیاه در زمینه حقوق بشر نوشت و آمریکا تو را تهدید کرد، به این نسخه جادویی عمل کن و به اسراییل روی بیاور تا درهای خود را از هر طرف به رویت باز کند.

خلف درادامه مقاله خود می نویسد: این گزینه وانتخاب "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه بود که به اسراییل (رژیم صهیونیستی) روی آورد؛ تفاهم نامه تل آویو - آنکارا برای بازگرداندن روابط دوجانبه به حالت عادی خود، پس از دیدار محرمانه "یوسی کوهن" رییس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی و رییس موساد با "فریدون سینیرلی اوغلو" معاون وزیر خارجه ترکیه در سوئیس، بر کسی پنهان نیست؛ به موجب این تفاهم نامه، آنکارا از درخواست سابق خود مبنی بر رفع محاصره غزه و نیز از دعاوی قضایی خود علیه نظامیان و افسران ارتش اسراییل در پی حمله به کشتی مرمره صرف نظر کرد و در مقابل نیز رژیم اسراییل با تاسیس صندوق خیریه برای شهدای کشتی مرمره که عازم شکستن محاصره غزه بود، موافقت کرد؛ علاوه بر آن ترکیه برای اعمال فشار بر جنبش حماس و عبور خط لوله گاز اسراییل از خاک خود به اروپا و منع ورود صلاح عاروری یکی از رهبران حماس به ترکیه و یا اقامت در آن، اعلام آمادگی کرد.

اینگونه بود که ترکیه به یک نسخه جادویی روی آورد؛ زیرا روابطش با مسکو بحرانی شده است، پوتین آنکارا را به تحریم هایی سختی تهدید کرده و اردوغان با اتهام خرید نفت از داعش در مقابل واردات سلاح روبرو شده است؛ ترکیه همچنین پس از ورود نیروهایش به موصل، به تیرگی روابط با عراق تن داده و با اصرار بر سرنگونی دولت سوریه، تمام پل ها را میان خود و دولت سوریه قطع کرده است؛ اردوغان همچنین با نشان دادن علامت چهار (رابعه)، روابطش با دولت مصر را تیره کرده و به سبب اختلاف مواضع در قبال سوریه، روابطش با ایران نیز دچار نوعی رکود گشته است.

ترکیه پس از بازداشت و اخراج "توفیق طیراوی" یکی از رهبران جنبش فتح، روابطش با تشکیلات خودگردان نیز متزلزل شده است و این علاوه بر روابط بد آنکارا با کشور امارات و اتهام های غرب به اردوغان مبنی بر ایجاد بحران آوارگان و فرستادن آنها به سمت اروپاست.

به خاطر این مسایل ترکیه (به ظن خود) نسخه جادویی اختیار کرده که ممکن است انبوهی از این مشکلات را برایش حل کند!؛ نمی دانیم که آیا اردوغان با هوش و ذکاوتش به این نسخه دست یافته! و یا یکی از حاکمان عرب این نسخه را برایش پیچیده است!، یا اینکه این نسخه ای مشهور در منطقه ما به شمار می آید!؛ مهم آن است که هر کسی آن را آزمود، برایش مفید بوده است!؛ این نسخه اثری جادویی برای گشوده شدن تمام درهای بسته در غرب و بستن درهای تمام مشکلات دارد!؛ برخی از سران عرب نیز در روی آوردن به این نسخه از اردوغان سبقت گرفته اند!.

یکی از نویسندگان ترک با توجیه آشتی با آنکارا - تل آویو می گوید که "گفتگو تنها راه برای حل بحران هاست؛ باید در نهایت راه های دیپلماتیک بر روابط بین المللی حاکم گردند".

یک نویسنده عرب مقیم واشنگتن در پاسخ به این ادعا می گوید: "من کاملا موافقم، اما چرا اردوغان شیوه مصالحه با دولت سوریه، یا دولت روسیه یا دولت مصر را در پیش نگرفت و یا اینکه در مقابل دولت عراق کوتاه نیامد و نیروهایش را از خاک این کشور خارج نکرد، به جای آنکه در مقابل اسراییل کوتاه بیاید!.

نویسنده ترک می گوید: اجازه دهید این بحث را من به صورت فرضی ادامه دهم؛ "زیرا بشار اسد ملت خود را به قتل می رساند!".. پس رژیم اسراییل از 66 سال تاکنون چه می کند؟

نویسنده ترک می افزاید: "زیرا روس ها حریم هوایی ترکیه را نقض کردند و منطقی نیست که از ما بخواهند پوزش بطلبیم"... آیا نقض حریم هوایی در 17 ثانیه اهانتی است که نباید بابت سرنگونی هواپیما و کشته شدن خلبانش پوزش طلبید و ارزش آن را دارد تا ترکیه بپاخیزد و تمام منافع خود را به خاطر آن به خطر اندازد؛ در حالی که کشته شدن شهروندان ترک بی پناه در دریا مستلزم آشتی و سازش است؟

اگر چیزی برای اردوغان باقی مانده بود، توجه وی به مساله نوار غزه و رنج و سختی فلسطینی ها بود که سبب شد تا در نظر اغلب فلسطینی ها به یک قهرمان تبدیل گردد؛ اما اینک این یک مورد را نیز اردوغان از دست داد زیرا در حالی که ملت فلسطین انتفاضه سوم خود را آغاز کرده است، اردوغان از درخواست رفع محاصره نوار غزه صرف نظر کرد و در مقابل رژیم اسراییل تسلیم شد.

نسخه جادویی که اردوغان در پیش گرفت، نسخه ای است که از قبل آزموده شده بود؛ همچنین بدون درنظرگرفتن ارزش ها بلکه بر طبق واقع گرایی سیاسی این امر انتخابی هوشمندانه است؛ اما آیا هنوز هم این نسخه اثربخش است؟ و آیا واقعا همانطور که اردوغان گمان می کند، اسراییل به وی کمک خواهد کرد...این مساله با شک و تردید همراه است، زیرا بنا به اظهارات چندین مقام اسراییلی، تل آویو به اردوغان اعتمادی ندارد و گمان می کنیم که در حال حاضر سران تل آویو خود به یک نسخه جادویی نیاز دارند.

پربیننده ترین خبرها