وزیر خارجه امارات با "لیونی" روابط ویژه دارد!

وزیر خارجه امارات با
چهارشنبه 2 دی 1394 - 18:29

العالم ـ دیپلمات باسابقۀ مصری تاکید کرد که افتتاح نمایندگی رژیم اسراییل در امارات و استقبال امارات از این امر، در واقع اوج روابط محرمانه ابوظبی و تل آویو است که رسانه‌ها بخش‌هایی از آن را افشا کردند و بسیاری از آن همچنان ناشناخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ابراهیم یسری سفیر سابق مصر و معاون وزیر خارجه اسبق این کشور و مدیر اسبق بخش قانون بین الملل و معاهدات بین المللی در گفتگو با شبکه ماهواره ای الشرق گفت: حاکمان امارات اسراییل را دشمن نمی دانند و در هر زمان از آنها استقبال می شود.

وی افزود: عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی از چندین سال پیش آغاز شده است. در سال 2009 به تنیس باز اسراییلی ویزای ورود به امارات برای مشارکت در مسابقات ابوظبی داده شد؛ همچنین پرچم اسراییل برای نخستین بار در نشست آژانس انرژی های تجدیدپذیر با حضور مسئولان صهیونیستی برافراشته شد و در اوایل سال 2010 نخستین وزیر صهیونیستی در سفری رسمی وارد امارات شد.

این دیپلمات مصری تاکید کرد که در دسامبر 2010 هم امارات میزبان یک تیم گردشگری صهیونیستی شد و در ژانویه 2014 سیلوان شالوم وزیر انرژی اسراییل به امارات سفر کرد و در دسامبر همان سال خطوط هوایی محرمانه ویژه میان دو کشور گشوده شد و امارات با یک شرکت نظارت و کنترل صهیونیستی قرارداد بست.

یسری به افشاگری های اسناد ویکیلیکس مبنی بر وجود رابطه ای شخصی قوی میان عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات و تزیپی لیونی وزیر خارجه سابق اسراییل، و نیز به برپایی یک نشست محرمانه در امارات با حضور شیمون پرز رییس اسبق رژیم اشغالگر اشاره کرد.

سند ویکیلیکس

در سپتامبر سال 2014، روزنامه عبری هآرتض نوشت: اسناد محرمانه ای که پایگاه ویکیلیکس منتشر کرد به طور کلی شامل اطلاعاتی درباره ماهیت روابط ویژه اسراییل با دولت امارات و نیز روابط تزیپی لیونی وزیر خارجه سابق رژیم اشغالگر با شیخ عبدالله بن زاید همتای اماراتی اش بود.

به نوشته این روزنامه عبری، این امر از نامه مارک سیرس مشاور سیاسی سفارت امریکا در تل آویو در 16 مارس سال 2009  به وضوح نمایان گشت؛ این نامه شامل محتوای دیدار وی با یعقوب هداس رییس بخش خارمیانه در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است.

در این نامه آمده است که یعقوب هداس درباره ماهیت روابط اسراییل با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات به وی اطلاع داد و بر روابط حسنه وزیر خارجه امارات با وزیر خارجه رژیم اشغالگر تاکید کرد و به او گفت که "اماراتی ها نمی خواهند این روابط را علنی کنند".

هآرتض نوشت: هیچ روابط دیپلماتیک رسمی میان اسراییل و امارات وجود ندارد، اما این نامه از گفتگوی محرمانه و پی در پی میان امارات و اسراییل در زمان کابینه ایهود اولمرت پرده برداشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها