"تنش با مسکو، اوضاع داخلی ترکیه را پیچیده می‌کند"

چهارشنبه 2 دی 1394 - 22:16

العالم ـ یک روزنامه آلمانی تاکید کرد؛ آنکارا روابط خود را با بسیاری از کشورها تیره کرده و روابط بحرانی دولت اردوغان با مسکو، بر پدیچیدگی اوضاع داخلی ترکیه خواهد افزود.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "تاگس اشپیگل" چهارشنبه 23 دسامبر در یادداشتی نوشت: در صورتی که روسیه از کردهای ترکیه حمایت کند، ممکن است آنکارا را به سوی درگیری های داخلی سوق دهد.

این روزنامه افزود: در صورتی که روسیه همکاری مستحکمی با کردها برقرار کند، آنکارا ممکن است وارد یک درگیری داخلی خونین شود. احمد داوود اوغلو در سال 2009 که وزیر خارجه ترکیه بود، شعار "روابط بدون مشکل با همسایگان" را سرداد؛ اما روشن است که اینک درگیری و اختلاف، مبنای روابط آنکارا با همسایگانش را تشکیل می دهد و از بحران روابط با همسایگان فراتر رفته و به بحران روابط آنکارا با هم پیمانانش مانند مصر و اسراییل نیز کشیده شده است.

در این مقاله آمده است: ترکیه اخیرا به طور کامل نفوذ خود را در خاورمیانه و کشورهای شمال افریقا از دست داده و دشمنان و مخالفان، آن را احاطه کرده اند. 

به نوشته این روزنامه آلمانی، کردهای سوریه و حزب ائتلاف دموکراتیک آنها که ارتباطی عمیق با حزب کارگران کردستان در ترکیه دارد، خطرناکترین عاملی است که ممکن است به وخامت اوضاع در ترکیه بینجامد.

"تاگس اشپیگل" می نویسد، آنکارا با تدابیراخیر خود نشان داد که تهدید کردها را بسیار خطرناکتر از داعش می بیند. با وجود گفتگوهای صلح که در تابستان گذشته صورت گرفت، نیروهای ترکیه در بخش جنوب شرقی کشور از یک هفته تاکنون درگیریهای نامحدودی با کردها آغاز کرده است.

این روزنامه تصریح کرد که مساله کردها در ترکیه به سبب روابط بحرانی آنکارا با مسکو، پیچیده تر خواهد شد.

الکسی مشکوف معاون وزیر خارجه روسیه هفته گذشته گفته بود که نیروهای کرد نقش مهمی در مبارزه با داعش ایفا می کنند و نباید کردها را از مذاکرات سازش سیاسی برای حل بحران سوریه مستثنی کرد، که به گفته این روزنامه آلمانی، این امر درهای همکاری مسکو با کردها را می گشاید و این همان چیزی است که آنکارا را می هراساند.

"تاگس اشپیگل" افزود: در صورتی که مسکو تصمیمی مبنی بر همکاری با کردها اتخاذ کند، این امر سبب خواهد شد تا مشکلات داخلی ترکیه به مرحله جدید و خطرناکی وارد گردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها