روسیه به کُردهای ترکیه دفتر نمایندگی نمی‌دهد

روسیه به کُردهای ترکیه دفتر نمایندگی نمی‌دهد
پنج‌شنبه 3 دی 1394 - 16:19

یک منبع وزارت امور خارجه روسیه، امکان گشوده شدن دفتر نمایندگی حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در مسکو را رد کرد و اظهار داشت: افراد و نهادهای غیر دولتی می‌توانند حافظ منافع این حزب یا کردهای ترکیه باشند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این منبع روس به خبرگزاری "اینترفاکس" گفت: قوانین کشور، امکان فعالیت دفاتر نمایندگی، مناطق خودمختار کشورهای دیگر در داخل خاک روسیه را پیش بینی نکرده است اما برای فعالیت غیر رسمی این سازمان های اجتماعی یا اشخاص در این زمینه منعی قائل نشده است.
به نوشته سایت روسیا الیوم منبع مذکور افزود: در این راستا و در صورت گشوده شدن دفتر نمایندگی سازمان غیر دولتی مورد نظر، از آن بخواهیم به قوانین کشور کاملا پایبند باشند و در فعالیتشان پا را از حدود تعیین شده برای آن، فراتر نگذارند.
به گفته این منبع، "نمایندگان کردها همواره می توانند از کمک مستقیم دولت روسیه، بهره مند شوند".
یادآور می شود سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چهارشنبه با صلاح الدین دمیرتاش، رئیس حزب دمکراتیک خلق های ترکیه، دیدار کرد.
رسانه ها، هدف از دیدار دمیرتاش از روسیه را بررسی بحران سوریه و تنش در روابط روسیه با ترکیه و همچنین امکان گشودن دفتری برای حزب متبوعش در مسکو اعلام کردند.

رسانه های وابسته به حزب عدالت و توسعه، به شدت از سفر اخیر دمیرتاش به روسیه در وضعیت کنونی تنش میان دو کشور پس از سرنگونی هواپیمای روسیه توسط نیروی هوایی آنکارا، انتقاد کرده اند.
یادآور می شود حزب دمکراتیک خلق ها، که مورد حمایت کردهای ترکیه است در دو مرحله انتخابات پارلمانی اخیر، برای اولین بار با کسب بیش از 10 درصد آرا، توانست به پارلمان این کشور راه یابد. اردوغان و حزب عدالت و توسعه، این حزب را دنباله حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می دانند. اردوغان برای بیرون راندن این حزب از پارلمان ترکیه، مانع تشکیل دولت پس از برگزاری مرحله اول انتخابات شد تا با برگزاری مرحله دوم انتخابات، این حزب با ناکامی در دستیابی به حداقل آرای تعیین شده برای ورود احزاب به پارلمان (10 درصد)، به حاشیه رانده شود.
حزب دمکراتیک خلق ها، به شدت منتقد سیاست های اردوغان در منطقه و به ویژه در تعامل با بحران سوریه و خواستار حل قضیه کردهای ترکیه از طریق مذاکره با پ.ک.ک و پایان دادن به درگیری های 30 ساله در شرق و جنوب این کشور است. حتی نام این حزب نیز به نگاه آن به تعدد قومیتی و مذهبی و نژادی در کشور ترکیه اشاره دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها