چرا منطقه "سنگین" افغانستان برای طالبان مهم است؟

چرا منطقه
جمعه 4 دی 1394 - 11:32

ایندیپندنت نوشت، منطقه " سنگین " با 14 هزار نفر جمعیت در هلمند (جنوب افغانستان) به 5 علت برای طالبان دارای اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایندیپندنت روز جمعه در مقاله ای به قلم "ساموئل اوزبورن" نوشت : نیروهای ارتش افغانستان در استان هلمند شدیداً با طالبان درگیر هستند و با کمک هواپیماهای آمریکایی تلاش می کنند که منطقه سنگین را از طالبان بازپس بگیرند .
ایندیپندنت به نقل از منابع خبری افغان گزارش داد : نیروهای افغان از پایگاه های خود در منطقه سنگین و مراکز پلیس فرار کردند و طالبان توانست کنترل این منطقه را کاملاً به دست بگیرد . 
این روزنامه انگلیسی افزود : اولین علت اهمیت منطقه سنگین برای طالبان این است که با تصرف این منطقه باعث سرافکندی انگلیس، شد زیرا 100 نیروی بریتانیایی قبلاً هنگام دفاع از این شهر کشته شدند که این صد نفر معادل یک چهارم مجموع تلفات بریتانیا در افغانستان است .
علت دوم آن است که سنگین، منطقۀ کاشت مواد مخدر است و این دقیقاً همان چیزی است که طالبان می خواهد زیرا با کشت مواد مخدر می تواند هزینه های خود را تأمین کند .
علت سوم هم موقعیت استراتژیک مهم منطقه سنگین است و طالبان با استفاده از این مزیت می تواند در طول و عرض افغانستان خصوصاً مرزهای مشترک این کشور با پاکستان به راحتی و با آزادی کامل حرکت کند .
علت چهارم این است که طالبان می تواند در منطقه سنگین نیروهای جدیدی را جذب و به صفوف خود ملحق کند زیرا مردم بومی این منطقه از دولت افغانستان ناراضی هستند و نشانه های شورش در آنها دیده می شود چرا که عملیات نظامی چند سال گذشته باعث تخریب مزارع و منازل آنها شده است .
علت پنجم هم این است که سیطره طالبان بر منطقه سنگین ضعف دولت مرکزی افغانستان را آشکار خواهد کرد، دولتی که به علت ناتوانی در سامان بخشیدن به گروه های سیاسی و جمع کردن آنها بر سر یک میز با انتقادات شدیدی مواجه است . 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها