طرح مسائل مهم جهان اسلام درکنفرانس وحدت تهران

طرح مسائل مهم جهان اسلام درکنفرانس وحدت تهران
يکشنبه 6 دی 1394 - 12:51

العالم - کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور شخصیت های بین المللی و داخلی درتهران با دستور کار بررسی مهمترین مسائل پیش روی جهان اسلام آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درمراسم افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری از وقوع 84 درصد خشونت، ترور و آدم کشی در دنیای اسلام اظهار تاسف کرد و گفت: باید جلوی خشونت فکری و گفتمانی بایستیم و تصویر منفی اسلام را در فضای مجازی و حقیقی بگیریم.

رئیس جمهوری خطاب به حاضرین در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: امیدوارم نتیجه مباحثی که در این جمع مبارک و فرهیخته مطرح می شود نزدیکی و تقارب بیشتر بین افکار مسلمانان و ملت های اسلامی باشد.

روحانی ادامه داد: ما در شرایطی، میلاد پیامبر اسلام (ص) را جشن می گیریم که از هر زمان دیگر به راه و سیره و اخلاق آن بزرگوار برای زندگی، تمدن، وحدت، قدرت و همچنین توسعه و پیشرفت خود نیازمندیم و در شرایطی میلاد آن پیامبر عظیم الشان را گرامی می داریم که از هر زمان دیگر چهره پامبر (ص) در میان افکار جهان مظلوم تر از سال های گذشته است.

وی اظهار داشت: اگر روزی فکر و غصه ما این بود که متجاوزان، قدرتهای خارجی و دشمنان اسلام به جان مسلمانان افتاده اند، کشوری از کشورهای اسلامی را اشغال کرده اند و به کشتار مسلمانان می پردازند؛ متاسفانه امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که در جمع کشورهای اسلامی، یا کشوری به کشوری دیگر می تازد و بمب و موشک را بر سر مردم بی گناه و مظلوم می ریزد و یا درون دنیای اسلامی گروه و گروهک هایی به نام دین اسلام و جهاد، تیغ بر رخ مسلمین می کشند و چهره خود پیامبر عظیم الشان(ص) را هم، به جهان مشوه معرفی می کنند.

اختتامیه این کنفرانس سه شنبه مصادف با 17 ربیع الاول و همزمان با سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس بیش از 300 میهمان خارجی از 70 کشور حضور دارند که 60 تن از این افراد را وزرا، روسای پارلمان های کشورهای اسلامی، مفتیان اعظم، علمای برجسته، نخبگان و روسای دانشگاه های معروف جهان اسلام تشکیل می دهند.

در کنفرانس امسال 12 کمیسیون شامل اتحادیه علمای مقاومت، بانوان اسلام، مساعی حمیده، بررسی کنونی شرایط جهانی اسلام (یک و دو)، بازرگانان تقریبی، دانشگاهیان و فرهنگیان، نخبگان، جوانان، دانشجویان، علل بحران ها و راه های برون رفت با تشکیل جلساتی به بررسی مسائل مربوطه می پردازند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هفته گذشته طی یک نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی پرداخت و گفت: نشستی ویژه درباره دو نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی در این کنفرانس برگزار می شود.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال 1369 با دستور حضرت آیت الله خامنه ای و انتصاب دبیر کل و اعضای شورای عالی از سوی معظم له آغاز به کار کرد.

رسالت مجمع جهانی تقریب عبارت است از «ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشته های اخوت در بین مسلمانان بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به امت واحدة اسلامی» و این مجمع متشکل از ده ها تن از علمای مذاهب اسلامی در کشورهای مختلف جهان است که به عنوان منادی تقریب و وحدت در جهان اسلام و زمینه ساز تعامل میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی تلاش می کنند.

از مهمترین اهداف تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی می توان به کمک برای احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص)، کوشش در راه ایجاد آشنایی و تفاهم بیشتر بین علما، متفکران و پیشوایان مذهبی جهان اسلام در زمینه های اعتقادی، فقهی، اجتماعی، سیاسی و همچنین گسترش اندیشه تقریب در بین اندیشمندان جهان اسلام و انتقال آن به توده های مسلمان و آگاه کردن آنان از توطئه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام یاد کرد.

همچنین رفع بدبینی ها و شبهات بین پیروان مذاهب اسلامی، کوشش در تحکیم و اشاعه اصل اجتهاد و استنباط در مذاهب اسلامی، تلاش در ایجاد هماهنگی و تشکیل جبهه واحد در مقابل توطئه های تبلیغاتی و تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامی از دیگر اهداف وجودی این مجمع است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها