ارتجاع عرب، آمریکا را صدرنشین فروش سلاح کرد

ارتجاع عرب، آمریکا را صدرنشین فروش سلاح کرد
يکشنبه 6 دی 1394 - 23:07

العالم ـ بخش تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی آورده است که واشنگتن در سال 2014 با صادرات جنگ‌افزار به میزان 36.2 میلیارد دلار، همچنان در رتبه نخست صادرات سلاح در جهان قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که بنا به گزارش بخش تحقیقات کنگره آمریکا، صادرات سلاح روسیه در سال 2014 به 10.2 میلیارد دلار رسید و بدین ترتیب مسکو رتبه دوم صادرات سلاح در سطح جهان را کسب کرده است. از سوی دیگر آمریکا همچنان رتبه نخست را از آن خود کرده است؛ صادرات سلاح آمریکا در مقایسه با سال 2013، 9.5 میلیارد دلار افزایش داشته است به گونه ای که ارزش کلی فروش سلاح امریکا در سال 2014 به 36.2 میلیارد دلار رسید. 

این گزارش، بخشی از افزایش صادرات سلاح واشنگتن را به فرصت طلبی امریکا از تنش میان دو کره ارجاع داد؛ به گونه ای که کره جنوبی با 7.8 میلیارد دلار در رده نخست کشورهای وارد کننده سلاح از امریکا قرار دارد و این علاوه بر قراردادهایی که عراق به ارزش 7.3 میلیارد دلار با آمریکا منعقد کرد و بدین ترتیب پس از کره جنوبی، عراق رتبه دوم در میان کشورهای واردکننده سلاح از آمریکا را از آن خود کرد.

در این گزارش آمده است که ارزش قراردادهای اخیر امریکا با قطر، عربستان و کره جنوبی میلیاردها دلار برآورد شده است و سبب شد تا واشنگتن 50 درصد از فروش کل بازار سلاح جهان را از آن خود کند.

بنا به این گزارش، سوئد با 5.5 میلیارد دلار در رتبه سوم، فرانسه با 4.4 میلیارد دلار در رتبه چهارم و چین با 2.2 میلیارد دلار در مرتبه پنجم صادرات سلاح قرار دارند.

این در حالی است که نتایج مطالعه انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم "SIPRI" نشان داد که روسیه به حدود 56 کشور در جهان سلاح فروخته است و سهم هند، چین و الجزائر از خرید سلاح های روسی، معادل 60 درصد بوده است.

یادآور می شود که ولادیمیر پوتین رییس چمهور روسیه در ماه ژانویه 2015 طی نشست کمیته ویژه همکاری نظامی و فنی با برخی کشورهای خارجی اعلام کرد که ارزش صادرات سلاح روسیه در سال 2014 از 15 میلیارد دلار فراتر رفته است. پوتین افزود: همچنین قراردادهای جدیدی به  قیمت 14 میلیارد دلار امضا شد. وی تاکید کرد که روسیه به بیش از 60 کشور در جهان سلاح وارد می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها