مسؤول سوری در مصاحبه با العالم مطرح کرد؛

اسناد سوریه، ترکیه را محکوم می‌کند

اسناد سوریه، ترکیه را محکوم می‌کند
چهارشنبه 9 دی 1394 - 08:10

وزیر نفت سوریه تأکید کرد، کشورش اسنادی دارد که ترکیه را محکوم می کند.

"سلیمان العباس" با اعلام این موضوع در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: سوریه هیچگاه از گروه‌های تروریستی نفت نخریده است.
وزیر نفت سوریه خاطرنشان کرد: جنگ علیه سوریه یک جنگ سیاسی و اقتصادی است.
وی افزود: نفت سوریه بخشی از اقتصاد این کشور است، به همین دلیل گروه‌های تروریستی آن را هدف قرار دادند.
سلیمان العباس، در برنامه "المحور" شبکه خبری العالم اظهار داشت: از آغاز جنگ، بخش نفت سوریه از طریق تصمیم‌های اتحادیه اروپا هدف قرار گرفت؛ و در کنار اعمال تحریمها علیه بخش نفتی سوریه، این اقدامات سرقت نفت سوریه توسط گروه های مسلح و قاچاق آن به خارج را تسهیل کرد.
وی ادامه داد: پس از این اقدامات، مرحله دوم آغاز شد و گروه‌های تروریستی طی آن تأسیسات نفتی را هدف قرار دادند.

العباس اظهار داشت: قبل از بحران در سال 2010 تولید سوریه نیازهای بازار داخلی و از جمله بخش تولید برق را تأمین می کرد، و بخشی نیز صادر و درآمدهای آن در خزانه دولت ذخیره می شد؛ ولی پس از هدف قرار دادن این بخش حیاتی امروزه دیگر فقط روزانه 9 هزار بشکه تولید می کنیم.
وی افزود: بخش گاز هم متضرر شد و اکثر چاه های نفت و گاز تحت کنترل گروه های تروریستی قرار گرفتند.
این مسؤول سوری با بیان اینکه در مجموع تا کنون 52 میلیارد دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بخش نفت وارد شده است، تأکید کرد: علاوه بر تخریبهای صورت گرفته توسط گروه‌های تروریستی، حملات نیروهای موسوم به ائتلاف هم باعث وارد شدن خسارت به بخش نفت شده است.
* ائتلاف فقط زیرساختهای سوریه را هدف قرار می دهد
سلیمان العباس اظهار داشت: نیروهای ائتلاف فقط زیرساختها را هدف قرار می دهند و اجازه می دهند که تانکرهای قاچاق نفت آزادانه تردد کنند.
وی خاطرنشان کرد: با ورود همپیمان روس، میزان قاچاق نفت توسط گروه های تروریستی کاهش یافت.

وی گفت: چاه های فعال اکنون در منطقه مرکزی قرار دارند، و قبلا حملاتی از سوی گروه های تروریستی به این چاه ها صورت گرفته بود.
* اتهام خرید نفت از گروه‌های مسلح
این مسؤول در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه دولت سوریه مبنی بر خرید نفت از گروه‌های مسلح، اظهار داشت: ما با گروه‌های مسلح هیچگونه تعاملی نداریم و این مسأله فقط شامل نفت نمی‌شود .. ما چه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از این گروه‌های تروریستی نفت نمی خریم.
* قاچاق نفت و تجهیزات سرقت شده به ترکیه
سلیمان العباس اظهار داشت: ما اسناد و تصویرهایی داریم که ثابت می‌کند دولت ترکیه از این گروه ها نفت می خرد، و اسنادی وجود دارد که سرقت تجهیزات حفر چاه و دیگر وسایل و انتقال آنها به داخل ترکیه را ثابت می کند. 
این وزیر سوری خاطرنشان کرد: نفت یک ثروت ملی و متعلق به نسلها است؛ و فقط دولت سوریه صلاحیت استفاده از این ثروت را برای خدمت به مردم این کشور دارد، بنابراین هر اقدامی از سوی دیگران به منزله سرقت این ثروت است.
* قدردانی از حمایتهای ایران
سلیمان العباس درباره حمایتهای ایران از سوریه گفت: تولید نفت نیازهای بازار داخلی را تأمین نمی‌کند، و در اینجا نقش حمایتی کشور دوست و به صورت مشخص جمهوری اسلامی ایران پدیدار می شود؛ ما از برادران خود در ایران و به ویژه رهبری و ملت ایران به خاطر حمایت از پایداری مردم سوریه قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: بیشتر نیازهای بازار سوریه از طریق حمایت ایران برآورده می شود، و بعضی شرکتهای خصوصی هم هستند که مقدار محدودی از این نیازها را تأمین می کنند.
این مسؤول سوری افزود: علاوه بر پشتیبانی نفتی ایران از ما، شرکتهای ایرانی در حال ارائه برخی خدمات نگهداری و تعمیر به پالایشگاه‌های نفت هستند.
سلیمان العباس تأکید کرد: وزارت نفت سوریه طرح‌هایی فوری را برای راه اندازی و احیای بخش نفت تدارک دیده است، تا نیازهایمان تأمین شود؛ طرح‌هایی میان مدت هم برای تعمیر و نگهداری خطوط انتقال نفت وجود دارد و طرح های بلند مدت نیز به سرمایه گذاری دوباره پس از تکمیل آزادسازی اراضی کشور توسط ارتش سوریه و دوستان، اختصاص دارد.
وی با اشاره به امضای قراردادهایی با روسیه برای یافتن چاه‌های نفت و گاز و حفر چاه، اوضاع کنونی مشتقات نفتی را در مقایسه با سال گذشته قابل قبول دانست و گفت: دولت با وجود شرایط جنگی تلاش می کند مشتقات نفتی را تأمین کند.

پربیننده ترین خبرها