کسری بودجۀ تاریخی عربستان پس از تجاوز به یمن

کسری بودجۀ تاریخی عربستان پس از تجاوز به یمن
چهارشنبه 9 دی 1394 - 15:21

در پی اعلام کسری بودجۀ عربستان برای سال 2016، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی این کشور فاش کرد که ریاض، برای حمله به یمن 20 میلیارد ریال عربستان، هزینه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از یمنی پرس، "عادل فقیه" از اختصاص 20 میلیارد ریال عربستان برای عملیات نظامی در یمن خبر داد که کارشناسان نظامی این مبلغ را تنها بخشی از هزینه ای برشمردند که این کشور در 10 ماه گذشته از آغاز تجاوز به یمن هزینه کرده است.

این اعتراف وزیر اقتصاد سعودی، تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که ملک سلمان، پادشاه عربستان، از کسری بودجه ای تاریخی و بی سابقه پرده برداشت.
سلمان، روز دوشنبه خاطرنشان کرد که عربستان در سال 2016 با کسری بودجه 367 میلیارد ریالی معادل 97.9 میلیارد دلار مواجه است که این کسری بودجه در تاریخ عربستان بی سابقه است.

اقتصاددانان بر این باورند که این کسری بودجه، بر تمام زوایای معیشتی شهروندان عربستانی، سایه خواهد انداخت و دیگر از رفاه و آب و برق ارزان در سایه پول نفت، خبری نخواهد بود.

ناظران سیاسی پیش بینی می کنند که حکومت آل سعود، به سبب هزینه ای که صرف تجاوز به یمن کرده است، سال های سیاهی را در عرصه اقتصادی در پیش رو خواهد داشت.

این نخستین بار است که اعلام بودجه جدید، تا روزهای آخر سال میلادی به تاخیر می افتد و ناظران سیاسی علتِ آن را چالش های بزرگی می دانند که بودجه نویسان با آن مواجه بودند.

گفتنی است که میزان دیون عربستان سعودی تا پایان سال 2015، به بیش از 159 میلیارد و 300 میلیون ریال سعودی افزایش یافته است.

26

پربیننده ترین خبرها