العبادی:

حضور نیروهای ترکیه درشمال عراق بحران ساز است

حضور نیروهای ترکیه درشمال عراق بحران ساز است
پنج‌شنبه 10 دی 1394 - 09:59

العالم - نخست وزیر عراق با اشاره به این که هدف بعدی نیروهای عراقی برای پاکسازی موصل است تاکید کرد که حضور نیروهای ترک در این شهر، تنش های زیادی را ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری العالم دفتر حیدر العبادی در بیانیه ای اعلام کرد که داوود اوغلو همتای ترک العبادی در تماس تلفنی با وی، آزادسازی رمادی را به ملت و دولت عراق تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که آرامش و امنیت در تمام مناطق و شهرهای عراق برقرار شود.

العبادی نیز با تاکید بر ادامه مبارزه با داعش گفت که هدف بعدی نیروهای عراقی آزادسازی موصل است و حضور نیروهای ترکیه بدون آگاهی و موافقت دولت مرکزی عراق باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

وی افزود در دیدار با هیات ترک که اخیرا به عراق سفر کردند توافق شد که بلافاصله بعد از بازگشت به ترکیه، دستورعقب نشینی نیروها صادر شود اما دولت آنکارا به وعده خود عمل نکرد و ما حالا می خواهیم که فورا نیروهای خود را از موصل عقب بکشد.

داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز ضمن تاکید بر ضرورت دیدار دو طرف برای بررسی این موضوع خاطرنشان کرد که نیروهای ترکیه قصد ماندن درعراق را ندارند و این کشور قصد کمک به عراق را دارد.

اتحادیه عرب 24 دسامبر از ترکیه خواست که نیروهای خود را فورا از خاک عراق عقب بکشد. 

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق نیز تاکید کرد که در صورت ادامه حضور نیروهای ترکیه، موضوع را دوباره در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

گروهی از نظامیان ترکیه به همراه تانک و سایر تجهیزات اواسط آذرماه با ورود به خاک عراق در منطقه بشیقه درموصل منتقل شدند.

مقام های ترکیه این اقدام را در چارچوب توافق دو جانبه با نخست وزیر عراق برای آموزش پیشمرگه ها دانستند، اما عراقی ها ضمن تکذیب هرگونه توافق برای ورود نظامیان ترکیه به خاک کشورشان ، خواستار خروج فوری ترک ها از شمال عراق شدند.

پربیننده ترین خبرها