روشن کردن شمع 280 دلاری در مراسم یهودیان مغرب

روشن کردن شمع 280 دلاری در مراسم یهودیان مغرب
يکشنبه 13 دی 1394 - 22:16

العالم - شماری از یهودیان هر سال برای برگزاری مراسمی به نام "هیلوله" به روستایی در مغرب آمده و با روشن کردن دو شمع مقدس به قیمت 280 هزار دلار و خواندن دعا در پی کسب برکت و شانس هستند!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یهودیان مغرب همچنان آداب و رسوم ویژه شان در مراسم موسوم به "هیلوله" بر سر مقبره "داود بن باروخ" را حفظ کرده اند. در این مراسم، یهودیان به مدت 15 روز اقدام به خواندن نماز، دعا و گریه و زاری برای کسب برکت، شفا و شانس می کنند. حدود هزار و دویست نفر یهودی هر ساله در روستای "اغزو نبهمو" در فاصله 45 کیلومتری شهر تارودانت مغرب گرد هم می آیند و مراسم با خواندن دعا توسط یکی از نوادگان بن باروخ به زبان عبری بر روی قبر آغاز می شود.

بنحاس کوهن که یک یهودی مغربی الاصل است در این باره می گوید: این مراسم از 229 سال پیش تاکنون از پدرانمان به ارث برده ایم. ما به اینجا می آییم، عبادت و قربانی می کنیم، اوراد را می خوانیم و شمع روشن می کنیم. در کنار ضریح دعا می کنیم تا به برکت دست یابیم.

شمع ها در این مراسم از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. نحمان بیطون درباره این شمع ها می گوید: شرکت کنندگان در مراسم هیلوله به شمع ها اهمیت فراوانی می دهند. قیمت آنها بین 10 تا 40 درهم مغرب (یک تا چهار دلار) متفاوت است. شمع ها در شمعدان ضریح یا در یک ظرف بر روی قبرهای 140 گانه موجود در این قبرستان گذاشته می شوند. اما قیمت شمع هایی که در کنار ضریح به فروش می روند به علت نمادین بودن به 100 درهم (10 دلار) نیز می رسد و سود آن به صندوق ضریح اختصاص می یابد.

یکی از متولیان این ضریح یهودیان مغرب می گوید: اما دراین میان قیمت دو شمع مقدس این مراسم به بیش از 2.8 میلیون درهم (280 هزار دلار) می رسد. یک یهودی به نام عمار یکی از آنها را به قیمت یک میلون و پانصد هزار درهم (150 هزار دلار) و دیگری را به قیمت یک میلیون و سیصد هزار درهم (130 هزار دلار) خریده است. این دو شمع مقدس، گران ترین شمع در نوع خود در تاریخ مراسم هیلوله به شمار می آیند.

شرکت کنندگان در این مراسم نه تنها به شمع ها بلکه حتی به چوب کبریت هایی که به وسیله آن، شمع ها روشن می شوند تبرک می جویند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها