روایت مفتی اهل سنت عراق از عهد شکنی سعودی‌ها

روایت مفتی اهل سنت عراق از عهد شکنی سعودی‌ها
دوشنبه 14 دی 1394 - 21:46

سخنگوی دارالافتای اهل تسنن عراق روز دوشنبه جزییات وساطت ناتمام “شیخ مهدی الصمیدعی” مفتی و رییس دار الافتاء عراق را فاش و تاکید کرد: “سعودی ها بازهم عهدشکنی کردند.”

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، “عامر البیاتی” گفت که جناب مفتی اهل سنت عراق شیخ الصمیدعی چندی پیش به من خبر داد که هرچه سریعتر با تلویزیون خبری “العالم” تماس گرفته و به آنها این خبر فوری را بدهم که قرار است شیخ الصمیدعی برای آزادی و نجات جان یکی از علمای دین اسلام یعنی شیخ نمر النمر نزد پادشاه عربستان سعودی پادرمیانی کند.
 وی در گفتگو با ایرنا ادامه داد: من با دفتر تلویزیون العالم در بغداد تماس گرفتم و به آنها خبر را دادم و خبر هم بازتاب گسترده ای حتی در داخل عربستان سعودی داشت.
به گفته وی، این بازتاب خبری تا جایی بود که حتی در داخل عربستان عده ای گفتند که چگونه دار الافتای اهل تسنن عراق از این شخص (شیعه مذهب) دفاع می کند!؟
وی ادامه داد که شیخ مهدی الصمیدعی متعاقب آن، نامه ای رسمی خطاب به پادشاه عربستان ارسال کرد و بعد از 10 تا 15 روز، نامه به دفتر ملک سلمان بن عبدالعزیز رسید و به ما خبر دادند که عربستان با پادرمیانی انجام گرفته موافقت کرده و حکم اعدام به تعویق می افتد به شرط اینکه دار الافتاء یک هیات بلندپایه از علما و اعضای دفتر خود را برای دیدار با شخص ملک سلمان به ریاض اعزام کند.
به گفته وی، سفر این هیات عالی همزمان با حضور شیخ الصمیدعی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران شد و همان موقع “عادل جبیر” وزیر خارجه عربستان با ما تماس گرفت و خواهان تعیین زمان دقیق سفر هیات به ریاض شد.
عامر البیاتی اضافه کرد که عادل الجبیر در این تماس به شیخ الصمیدعی ابلاغ کرد که ملک سلمان در حاشیه نامه دار الافتاء نوشته است: “پادرمیانی را پذیرفته است و حکم اعدام به تعویق بیفتد.”
وی ادامه داد: در حالی که ما برای روز سه شنبه (فردا) جهت سفر به ریاض آماده می شدیم تا با ملک سلمان دیدار کنیم و امیدوار بودیم باب و افق گسترده ای در روابط دو کشور بگشاییم و در همین راستا، به دولت و همچنین وزارت امنیت ملی عراق راجع به سفر خبر دادیم.
سخنگوی رسمی دار الافتاء اهل سنت عراق اضافه کرد که حتی به دولت عراق خبر دادیم که فعلا مسایل اختلاف انگیز بین ما و هیات اوقاف اهل تسنن و مطالبات دار الافتاء و همه این مسایل را به کنار بگذارند.
به گفته وی، این موضوع مورد استقبال دولت قرار گرفت و ما را به انجام این وساطت تشویق کرد.
وی ادامه داد: در چنین حال وهوایی بود که روز شنبه گذشته در حالی که شخصا در مراسم جشن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) که رییس فراکسیون الاحرار (وابسته به جریان صدر) برگزار کرده بود، حاضر بودم که به یکباره شیخ الصمیدعی از جمهوری اسلامی ایران با من تماس گرفت و گفتند : “الان چه وقت مراسم جشن است، مصیب بزرگی دیگری بر ما نازل شده است.!”
عامر البیاتی گفت : “با تعجب پرسیدم چرا؟..مگر چی شده!؟” و ایشان خبر اعدام شیخ نمر النمر را به من داد و گفت: “امروز حکم اعدام را اجرا کردند!”، بهت زده شدم و گفتم: “چه می گویید!؟” و ایشان گفتند: “طرح پادرمیانی ما را بهم ریختند و بازهم بدعهدی و پیمان شکنی با ما کردند!”
وی ادامه داد که جناب شیخ الصمیدعی مفتی اهل تسنن عراق افزودند: “این حادثه جهان عربی و اسلامی خصوصا منطقه خلیج فارس و عراق را تحت تاثیر خواهد گذاشت.”
البیاتی اضافه کرد که جناب مفتی شیخ الصمیدعی با حضور در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی وهمچنین سفر پیش بینی شده به عربستان ، مصالح عالی امت اسلامی را مدنظر قرار داده بود زیرا احساس می کرد که در قضیه شیخ النمر، بحث وعده و قول و پیمان در میان است.
وی تاکید کرد که تنها دولت عربستان سعودی مسوولیت کامل تبعات اعدام شیخ النمر را برعهده می گیرد.
البیاتی اضافه کرد که اگر امروز به شیخ النمر تعرض کردند فردا ممکن است به یکی از دیگر روحانیون مسلمان تعرض کنند و این، یعنی شعله ور کردن آتش فتنه در جهان اسلام است.
وی ادامه داد که اگر تاکنون مرزهای فتنه مذهبی بسته شده بود، عربستان سعودی آن را بازکرد و فتنه در عربستان به راه افتاده است و آن طور که شنیدم مردم در شهر قطیف دو تانک را آتش زده اند.
وی با تکرار اینکه عربستان مسوول تبعات اعدام شیخ النمر است گفت: “عربستان مدعی است که عدالت دارد، چرا رحمت و مهر را قبل از عدالت قرار نداد ؟ چرا حکم اعدام را به حکم آزادی و بخشش و رحمت و مهر تغییر نداد و با این منطق که “خداوند از سرتقصیرها می گذرد”، به جای انتقام گیری صفحه جدیدی از مهر و محبت و بخشش را نگشود!؟”
عامر البیاتی اضافه کرد که دارالافتاء از اجرای حکم اعدام علیه شیخ النمر دچار سرخوردگی و شرمساری شده است.
وی خاطرنشان ساخت: “ما الان در شرایطی هستیم که بسیار احساس شرمساری می کنیم زیرا به همه مراجع عالیقدر در نجف اشرف و کربلا و سران عشایر و دولتمردان عراق و حتی نمایندگی سیاسی ایران در عراق و بسیاری از نمایندگان پارلمان و عموم مردم راجع پذیرفتن پادرمیانی جناب مفتی اهل تسنن شیخ الصمیدعی اطمینان داده بودیم.”
وی در پایان در خصوص بازنده اصلی این ماجرا به این جمله اکتفا کرد:”به خدا سوگند که عربستان سعودی بازنده ای اصلی است.”

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها