عصبانیت سعودی از یک بیانیه درباره اختلاف با ایران

عصبانیت سعودی از یک بیانیه درباره اختلاف با ایران
پنج‌شنبه 17 دی 1394 - 19:34

العالم ـ درحالی که برخی محافل انتساب یک بیانیه که در آن ایران و عربستان دعوت به خویشتن داری شده است، به اخوان المسلمین را رد می کنند، سعودی ها با استناد به آن از اخوان المسلمین ابراز ناخشنودی کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، برخی منابع عربی گزارش کردند که گروه اخوان المسلمین مصر در بیانیه ای ایران و عربستان را  به خویشتن داری و کنار گذاشتن تنش موجود فراخوانده است.

تارنمای موسوم به المصریون امروز( پنجشنبه ) نوشت: اخوان المسلمین در بیانیه ای درباره تنش میان ایران و عربستان با تاکید بر اینکه دو کشور حاشیه خلیج فارس باید آرام باشند، از همگان خواست تا تنشها را کنار گذاشته و خویشتنداری کنند.

مقام های سعودی که به دنبال اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی بارزعربستانی درروزهای گذشته نزد افکار عمومی رسوایی تازه ای به بار آورده اند، تلاش می کنند هرگونه مخالفت با خود در سطح منطقه ای و بین المللی را با تخریب و تطمیع خنثی کنند.

بیانیه منتسب به اخوان المسلمین نیز از جمله مواردی است که با سیاست آل سعود هماهنگ نیست، لذا عربستانی ها ضمن مخالفت شدید با این بیانیه به تلاش برای خنثی کردن تاثیر آن به هر شکل برآمده اند.

در بیانیه ای که فعالان شبکه های ارتباط اجتماعی آن را به اشتراک گذاشتند، اخوان المسلمین از برهه فعلی به عنوان لحظه تاریخی و نقطه عطف یاد کرد و از حق حاکمیت کشورها و دین واحد آنها سخن گفت و تاکید کرد که "ما گروه اخوان المسلمین، یقین داریم که اقتضای زمان، حکم می کند آن چه به نفع دینِ والا و هویت و ثبات ملی است، باید بر دیگر مسائل مقدم داشت".

در این بیانیه آمده است که راه حلی برای بحرانی که هفته گذشته میان کشورهای دو سوی حاشیه خلیج فارس روی داد، نداریم. ما امیدوار بودیم که این بحران از طریق کانالهای دیگری غیر از کانالهای فعلی حل و فصل شود. اما از همگان می خواهیم تا به حکم مسلمان بودن در مواضع خود بازنگری کنند و از هرگونه اقدام که ممکن است بر وخامت اوضاع بیفزاید، دوری کنند؛ بلکه تدابیری برای حفظ آرامش در پیش گرفته شود... مشکلات و درگیری های کنونی برای امت ما بس است بویژه که هنوز اوضاع از کنترل طرفین خارج نشده است و به این آیه کریمه استناد می کنیم: واتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة واعلموا أن الله شديد العقاب؛ و از فتنه‏اى بپرهيزيد كه تنها به كسانى از شما كه ستم كردند نمی رسد(بلکه دامنگیر همه می شود) و بدانيد كه خدا سخت كيفر است".

این در حالی است که از نوشته های برخی نویسندگان نزدیک به نهادهای تصمیم گیرنده درعربستان و نیز برخی فعالان سعودی شبکه های اجتماعی اینگونه برمی آید که این بیانیه اخوان المسلمین که ایران و کشورهای خلیج فارس را به خویشتنداری و تنش زدایی فراخوانده، خشم عربستان را برانگیخته است.

جمال خاشقچی نویسنده روزنامه نگار نزدیک به نهادهای تصمیم گیرنده در عربستان می گوید که اخوان المسلمین مصر دچار اشتباهات خطرناک و جبران ناپذیری می شود از این رو لیاقت رهبری یک طرح برای ایجاد تغییر را ندارد.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز این بیانیه را به مثابه انتقادی از سوی اخوان المسلمین از عربستان دانستند در حالی که از ایران انتقاد نکرده است. برخی فعالان سعودی نیز در یادداشتهای خود اخوان المسلمین را به سبب عدم محکومیت ایران، هدف حملات انتقادآمیز خود قرار دادند.

درهمین حال دکتر جمال حشمت یکی از رهبران بارز اخوان المسلمین در بیانیه ای تاکید کرد که بیانیه منسوب به اخوان المسلمین جعلی و ساختگی است.

وی در بیانیه ای در حساب رسمی خود در شبکه ارتباط اجتماعی فیس بوک گفت: بیانیه ای منسوب به اخوان المسلمین درباره حوادث فعلی که در دو سوی خلیج فارس میان ایران و کشورهای اهل سنت حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای عربی روی داده است، وجود دارد که از طرفین می خواهد تا صبر پیشه کنند و در مواضع خود بازنگری کنند بدون آنکه راه حلی مطرح کند در حالی که حق بسیار واضح و روشن است. از این رو با شناختی که از مواضع تاریخی اخوان المسلمین دارم که همواره از حق جانبداری می کنند و در این مسیر از زمان تاسیس تاکنون هزینه های بسیاری در راه محافظت از دین، نشر رویکرد دینی، دعوت به پایبندی به آن، رجوع به آن در زندگی و نیاز جهان به این رویکرد دینی، به دور از افراط و تفریط، پرداخته است، دیدگاه خود را اعلام می کنم که این بیانیه جعلی و غیرواقعی است زیرا مشخص نیست به چه کسی منسوب است و همچنین فاقد دلیل است و خارج از چارچوب اکثریت و شرایط زمانی قرار دارد و بعید میدانم که یکی از رهبران اخوان مسئولیت آن را به عهده بگیرد.... اخوان المسلمین بسیار والاتر از این بیانیه است".

پربیننده ترین خبرها