جوانان الجزایری با قایق های مرگ به اروپا می روند

جوانان الجزایری با قایق های مرگ به اروپا می روند
پنج‌شنبه 17 دی 1394 - 20:11

العالم - روند مهاجرت غیرقانونی به وسیله قایق هایی که از الجزایر به اروپا می روند، اخیراً و به ویژه پس از چند عملیات ناکامِ مهاجران سوری که در تلاش برای رسیدن به کرانه جنوبی اروپا بودند، افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت دفاع الجزایر، اخیراً به صورت چشمگیری به انتشار بیانیه هایی می پردازد که به ناکام کردن مهاجرت قاچاق با قایق به سمت اروپا مربوط می شود، یکی از مهمترین اینگونه عملیات، جلوگیری کشیک ساحل از عبور قایقی بود که با 44 مهاجر راهی سواحل وهران بود.

گزارش انجمنِ دفاع از حقوق بشرِ الجزایر که در شهر عنابه در 600 کیلومتری شرق الجزایر واقع شده است، ازناکام گذاشتن سه مورد تلاش برای مهاجرت غیرقانونی از طریق ساحل خبر داد که در آن 39 نفر از جمله سه کودک سعی داشتند در یک روز به اروپا مهاجرت کنند.

احمد زوقاری روزنامه نگار الجزایری از استان عنابه به خبرنگار آناتولی گفت: آمارِ ارائه شده درباره اشخاصی که ازرسیدن به اروپا از طریق دریا بازمانده اند، حجم واقعی این پدیده را بازتاب نمی دهد، زیرا برخی از قایق ها توانسته اند از دید کشیک ساحلی مخفی مانده و به ساحل برسند.

وی درباره بازگشت پدیدۀ مهاجرت غیرقانونی از طریق الجزایر درماه های اخیر گفت: از سال 2012، تلاش ها برای مهاجرت کاهش ملموسی داشت؛ اما طی ماه های اخیر، شاهد بازگشت این پدیده بودیم و شاید علت آن، تشدید بیکاری به سبب بحران اقتصادی در کشور و کاهش قیمت نفت است.

مهاجرت با قایق از طریق الجزایر به اروپا، به سبب خطرها و مصیبت های بزرگی که به همراه داشته است، به "مهاجرت قاچاق با قایق های مرگ" معروف شده است.

توفیق مالک شلیح استاد علوم اجتماعی درباره علل بروز این پدیده گفت: این پدیده از "یأسی ناشی شده که دامنگیر جوانان الجزایری است، جوانانی که فقر و نبود فرصت های شغلی، آن ها را فرسوده و اروپا را تنها پناهگاه برای جامه عمل پوشاندن به آرزوهای برباد رفتۀ خود می دانند.

وی همچنین تسهیلات ارائه شده از سوی برخی کشورهای اروپایی نظیر آلمان و گشایش مرزها در برابر پناهندگان و قول تامین فرصت های شغلی برای آنان را از مهم ترین انگیزه هایی دانست که بسیاری از جوانان الجزایری را فریفت تا خطر قایق های مرگ را به جان بخرند و آرزوهای خود را در آن سوی کرانه دریا جست وجو کنند.

شلیح سپس تاکید کرد که الجزایر، در سال 2009، با تصویب قانونی، مهاجرت غیرقانونی را جرم اعلام و شش ماه زندان برای آن تعیین کرد، اما این مجازات نتوانسته است، جلوی ماجراجویی جوانان الجزایری برای رسیدن به اروپا را بگیرد.

26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها