منافع عربستان در احیای فرقه گرایی است

منافع عربستان در احیای فرقه گرایی است
جمعه 18 دی 1394 - 22:15

هماهنگ کننده پیشین کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس گفت عربستان با اعدام [آیت الله] نمر و قطع رابطه با ایران چندین پیام را انتقال داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، وی افزود : نخست  به جامعه شیعیان عربستان سعودی هشدار داد زیر سئوال بردن مشروعیت پادشاهی را بر نمی تابد. دوم به جامعه سنی های عربستان سعودی و دیگر نقاط جهان نشان داد سنگر اصلی مبارزه با فرقه گرایی و ضد دست اندازی شیعیان به منافع سنی هاست. اعدام چهل و شش سنی نشان داد ریاض صرفاً داعش، القاعده و سنی ها را تحت پیگرد قرار نمی دهد، بلکه مدافع حقوق سنی هاست. علاوه بر این پیامی آگاهانه به آمریکا داد. ریاض به واشنگتن نشان داد از هماوردی با ایران ابایی ندارد و اگر حاضر شده است با ایران سر یک میز درباره سوریه گفتگو کند نشانه عقب نشینی و سازش نیست.
گوردون افزود : شدت یافتن اختلافات فرقه ای پیامد اتفاقی اعدام [آیت الله] نمر نبود بلکه اقدامی عمدی بود زیرا سعودی ها به نوعی از رشد فرقه گرایی سود می برند. اوضاع در پادشاهی سعودی مناسب نیست. با توجه به کاهش بهای نفت، کسری بودجه، جنگ یمن، ناکامی در سوریه و احتمال روی کار آمدن دولت انتقالی، نفع عربستان در احیای فرقه گرایی و معرفی خود در مقام عاملی مهم در مقابله با آن است تا از این راه موضوع را تغییر دهد و به حکومت خود مشروعیت بخشند.

آنچه سعودی ها می بینند نمایش قدرت ایران در جاهایی است که ده، یازده سال پیش مشاهده نمی شد.

ری تکیه، مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و دیگر میهمان میزگرد اندیشکده شورای روابط خارجی درباره پیامده های قطع روابط ریاض واشنگتن گفت روابط دو کشور از سال 1979 گهگاهی تیره شده است و عملگرایان
دو طرف در مواردی برای هدایت روابط به مسیری با ثبات تلاش کرده اند اما امروز عملگرایی در دو کشور وجود ندارد. شکاف فرقه ای در منطقه پیامد اختلافات ایران-سعودی نیست بلکه پیامد مرزبندی فرقه ای خاورمیانه است. این منطقه بر اساس مرزهای فرقه ای قطبی شده است.
آنچه سعودی ها می بینند نمایش قدرت ایران در جاهایی است که ده یازده سال پیش مشاهده نمی شد. آنچه ایرانی ها مشاهده می کنند کشور مستأصل سعودی است که دست به اقداماتی خودبرانداز نظیر اعدام اخیر می زند. اقداماتی که صرفاً مشکلات داخلی را تشدید می کند.
بنابراین تنش در روابط دو کشور ادامه خواهد یافت. البته تنش به رویارویی مستقیم منتهی نخواهد شد بلکه دو طرف تلاش می کنند ایادی خود را تقویت کنند و در نهایت منطقه قطبی تر می شود. 
تکیه درباره پیامدهای تیرگی روابط تهران-ریاض در مساله سوریه گفت، چشم انداز توافق نامه وین هیچ گاه موفقیت آمیز نبوده است و هیچ یک از بازیگران داخلی، منطقه ای و ابرقددت ها اراده ای برای پایان دادن به جنگ در سوریه ندارند.
 

منبع : دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها