ترکیه، آسیای میانه و قفقاز را از دست داد

ترکیه، آسیای میانه و قفقاز را از دست داد
يکشنبه 20 دی 1394 - 12:53

به علت اقدام ماجراجویانه ترکیه در سرنگون کردن جنگنده بمب افکن روسی و پیامدهای آن، نفوذ آنکارا در خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز در حال تزلزل است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در پی تیرگی روابط ترکیه با کشورهای عربی چون سوریه، عراق، لیبی و مصر این کشور نفوذ اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک خود را در خاورمیانه از دست داده است و اکنون نیز به علت بحران در روابط آن با روسیه، این کشور در حال از دست دادن آسیای میانه است.
در این ارتباط، دامنه تحریم های مسکو علیه ترکیه پس از اقدام ماه نوامبر آن در سرنگون کردن جنگنده روسیه، در آسیای میانه و قفقاز در حال  گسترش است، به گونه ای که کشورهای این منطقه که پس از فروپاشی شوروی روابط مستحکمی با ترکیه داشتند در حال دور شدن از این کشور هستند. در این چارچوب بود که در برخی از این کشورها زمزمه هایی درباره ضرورت عذرخواهی ترکیه از مسکو مطرح شد.
آنچه سبب شگفتی ترکیه شد حمایتی بود که کشورهای آسیای میانه با وجود دریافت میلیاردها دلار حمایت مالی از ترکیه، از مسکو کردند و از آنکار خواستند از مسکو عذرخواهی کند و با این ترتیب امید رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه را به یاس تبدیل کردند.

پربیننده ترین خبرها