پژوهشگران ترکیه و اسرائیل به ‌سران خود: آشتی کنید..

پژوهشگران ترکیه و اسرائیل به ‌سران خود: آشتی کنید..
سه شنبه 22 دی 1394 - 12:24

پنج پژوهشگر صهیونیست و ترکیه ای، در نامۀ سرگشاده ای مشترک به مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی از آن ها خواستند هر چه سریع تر، پیش نویس توافق آشتی را عملی کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درحالیکه ترکیه با پیش نویس توافق آشتی که توسط نمایندگانی از ترکیه و رژیم صهیونیستی تنظیم شده بود، موافقت کرده، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هنوز آن را امضا نکرده است.

در این نامه، پروفسور منصور اکجون، دکتر نمرود گورن، دکتر سیلویا تیریاکی، جبرئیل میچل و محمد عماش، تاکید کردند که پس از پنج سال تنش و نابسامانی در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، اکنون فرصتی واقعی برای ترمیم روابط میان آن ها حاصل شده است.

نویسندگان این نامه با تاکید بر این که از سال 2012 تاکنون در تلاش برای به ثمر نشاندن این آشتی هستند، از مقامات ترکیه و رژیم صهیونیستی خواستند که این فرصت را مغتنم بشمرند و توافق آشتی را امضا کنند.

ترکیه و رژیم صهیونیستی پیش از این، چند بار به توافق هایی در سطح دیپلمات ها برای آشتی دست یافتند اما مقامات ارشد آنکارا و تل آویو در اجرای آن ها تعلل کردند، اما این بار منافع مشترک اقتصادی و سیاسی و تمایل سیاسی دو طرف، به انگیزۀ مهمی برای امضای این توافق تبدیل شده است.

تحولات اخیر در سوریه از یک سو و منافع مشترک دو طرف در زمینه گاز طبیعی در دریای مدیترانه، آن ها را به ارسال سیگنال های متعدد و متوالی برای ترمیم روابط واداشته است.

26

پربیننده ترین خبرها