100 روز عملیات روسیه در سوریه

100 روز عملیات روسیه در سوریه
سه شنبه 22 دی 1394 - 13:44

با گذشت 100 روز از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه علیه گروه‌های تروریستی، اوضاع در صحنه‌های نبرد در این کشور دستخوش تغییرات ویژه‌ای شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر لبنان به نقل از یک افسر ارتش سوریه نوشت:
قبل از ورود روسیه به صحنه نبرد در سوریه، نیروهای سوری در وضعیت دفاعی قرار داشتند. البته این نیروها تا پیش از آن عملیات و پیشروی‌های بسیاری انجام داده بودند، ولی اکثر نیروهای سوری در وضعیت دفاعی قرار داشتند.
پس از آغاز عملیات هوایی روسیه، اوضاع تغییر کرد، نیروی هوایی روسیه پشتیبانی مؤثری را برای عملیات زمینی فراهم کرد به همین دلیل نیروهای سوری به راهبرد هجومی روی آوردند. مانند همان اتفاقهایی که در حومه جنوبی و شرقی حلب و حومه شرقی حماه و حتی حومه حمص و مناطق جنوبی حومه لاذقیه شاهد بودیم. 
با فراهم شدن این پشتیبانی مؤثر، تکیه بر نیروهای پیاده نظام بیشتر شد، به همین دلیل تجهزات نیروهای ارتش تغییر یافت و این نیروها به سلاح‌های شخصی سبک مجهز شدند تا به صورت مستقیم وارد جنگهای چریکی شوند .. این کارها نتایج بزرگی را در میادین نبرد به دنبال داشت.
با آغاز عملیات روسیه در سوریه در 30 سپتامبر 2015، مسکو پایگاهی را در فرودگاه "حمیمیم" نزدیک شهر "جلبه" در سواحل لاذقیه با پشتیبانی ناوگان خود در این منطقه ایجاد کرد. این کشور بمب افکن های راهبردی خود را نیز در این نبرد مشارکت داد. ارتش سوریه نیز از ایجاد "لشکر چهارم" خبر داد که مسؤولیت دارد با برخورداری از پشتیبانی گسترده خط آتش، عملیات پیشروی زمینی را انجام دهد.
در کمتر از دو هفته پس از آغاز حملات روسیه، نیروهای ارتش سوریه به صورت همزمان نبرد در 10 جبهه را آغاز کردند. اقدامی که طی 5 سال اخیر و از آغاز بحران و جنگ در این کشور بی سابقه است.
به گفته این منبع نظامی سوری، نبرد در سوریه پیچیده است و روسها نیز از این موضوع آگاه هستند به همین دلیل عملیات با صبر و بردباری ادامه دارد. اما تحولات صورت گرفته طی 3 ماه اخیر بسیار امیدوارکننده است.. البته باید توجه داشت که گروه های مسلح در سوریه از پشتیبانی چندین کشور برخوردارند و حامیانشان به صورت مستمر در حال ارسال انواع سلاح های مهم و سنگین برای آنان هستند.

پربیننده ترین خبرها