لس آنجلس تایمز :آمریکا ضامن تاج و تخت سعودی ها

لس آنجلس تایمز :آمریکا ضامن تاج و تخت سعودی ها
سه شنبه 22 دی 1394 - 21:30

العالم - روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت که خاندان سلطنتی عربستان دیگر نمی تواند به آمریکا به عنوان ضامن تاج و تختش اعتماد کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این روزنامه آمریکایی درتازه ترین شماره درگزارشی به قلم دویل مَک مَنِس نوشت: خاندان پادشاهی عربستان نگرانی دارد و روابطش با آمریکا به تیرگی گرائیده است.

منس که مدت ها گزارشگر لس آنجلس تایمز درخاورمیانه بود، با اشاره به اینکه روابط ریاض و واشنگتن به شکل بی سابقه ای شکننده شده است، افزود:علل نگرانی عربستان هم داخلی است و هم خارجی.عربستان از هر سو با دشمنانش احاطه شده، زیرا از شمال با خطر داعش مواجه است، در جنوب با انقلابیون شیعه یمن می جنگد و در مرزهای شرقی خود نیز با ترسناک ترین دشمن خود یعنی ایران مواجه است. 

مقاله نویس این روزنامه آمریکائی طبق معمول روش شیطنت آمیزغربی ها تلاش کرد نقش گسترده عربستان در تروریست پروری وافروختن آتش فعالیت های ترور و کشتار در منطقه را پنهان سازد وبه این ترتیب درادامه نوشت: عربستان با مشکلات داخلی نیزمواجه شده و از ترس اقدام های خرابکارانه داعش و ایران تدابیری شدید برای سرکوب مخالفان شیعه و حتی سُنی اتخاذ کرده است.

به نوشته لس آنجلس تایمزکاهش شدید قیمت نفت نیز باعث کسری بودجه عربستان شده و این در حالیست که تعداد جمعیت این کشوردرحال افزایش است مردمی که به خدمات رایگان و مسکن دولتی و دیگر خدمات دولتی عادت کرده اند.

مک منس می افزاید: خاندان آل سعود گرفتار بحران " جانشینی پادشاه " نیز هستند و دیپلمات ها در گفتگوهای خصوصی خودشان ملک سلمان بن عبدالعزیز 80 ساله را به علت کهولت سن " آلزایمری" می نامند.

منس درادامه مقاله خود درباره اعدام شیخ نمر باقر النمرنوشت: عربستان اوایل ژانویه ناگهان از اعدام 47 عضو القاعده و فعال شیعه از جمله شیخ نمر خبرداد که اعدام آنها باعث آغاز اعتراضاتِ منتهی به قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران شد.

مک منس یادآور شد : شاهزادگان سعودی قبلاً هر مشکل و اختلافی که با ایران پیدا می کردند ، به آمریکا پناه می بردند؛ ولی هم اکنون همه چیز تغییر کرده است زیرا آمریکا این بار به جای حمایت همیشگی از آل سعود اعلام کرد که نَه از سعودی ها به علت اعدام شیخ نمر و نَه از ایرانی ها به علت حمله به سفارت عربستان در تهران راضی نیست.

این نویسنده آمریکایی خاطرنشان کرد: مسئولان آمریکائی در گفتگوهای خصوصی نارضایتی خود از رفتارهای آل سعود را پنهان نکرده اند و مسئولان سعودی نیز عدم رضایت خود از آمریکا را پنهان نمی کنند.

مک منس به نقل از چارلز فریمن سفیر پیشین آمریکا در عربستان گزارش کرد: ما از مدتی پیش مساله تیرگی روابط آمریکا و عربستان را کنترل می کنیم روابطی که پیش از تشکیل دولت باراک اوباما شروع به تیره شدن کرده است.

فریمن گفت: روابط آمریکا و عربستان براساس منافع مشترک بود نَه ارزش های مشترک و در چند سال گذشته منافع مشترک این دوکشور خصوصاً درباره مسائل ایران و نفت دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

مک منس در پایان مقاله خود نوشت:عربستان و آمریکا همچنان به همدیگر نیاز دارند ولی نیاز متقابل آنها در مقایسه با گذشته بسیار کمرنگ شده و شکاف اختلافات بین ریاض و واشنگتن در حال گسترش است. 

پربیننده ترین خبرها