اختلافات غافلگیرانه درون دستگاه اطلاعات نظامی اسراییل

اختلافات غافلگیرانه درون دستگاه اطلاعات نظامی اسراییل
چهارشنبه 23 دی 1394 - 18:53

العالم ـ رئيس واحد مطالعات و پژوهش در سازمان اطلاعات نظامي اسرائيل، در پی اختلاف با ژنرال هرتسی هالیوی رییس سازمان اطلاعات نظامی، با استعفای خود فرماندهی ارتش را غافلگیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، استعفای سرتیپ " ایلی بن مئیر" پس از شکست تلاشهای " گادی آیزنکوت" رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل برای ایجاد آشتی میان فرماندهان سازمان اطلاعات نظامی صورت گرفت.

واحد مطالعات و پژوهش از مهمترین واحدهای اداره اطلاعات نظامی اسراییل به شمارمی آید و نقشی بزرگ در تعیین سیاست کلی رژیم اشغالگر دارد؛ اما تحلیل گران مسائل رژیم صهیونیستی استعفای این واحد را غافلگیرانه توصیف کرده اند. 

ارتش نیز خبر داد که رییس ستاد مشترک ارتش استعفای وی را پذیرفت. طرفهای مختلفی در ارتش تاکید کردند که ایلی بن مئیر همواره با رییس خود هرتسی هالیوی اختلاف داشت و هنوز جایگزین وی تعیین نشده است.

سخنگوی ارتش اسراییل وادار شد اعلام کند که " این استعفا به سبب اختلافات شغلی نبوده است، بلکه ژنرال آیزنکوت رییس ستاد مشترک ارتش تصمیم گرفت که به درخواست سرتیپ ایلی بن مئیر رییس واحد مطالعات و پژوهش مبنی بر پایان دادن به همکاری های وی در تاریخی زودتر از تاریخ تعیین شده، موافقت کند. استعفای این افسر ارتباطی با مسایل شغلی اطلاعاتی ندارد بلکه این مساله متعلق به افسری قابل احترام، وفادار و کارکشته است که حدود 30 سال در سمتهای مهم در سازمان اطلاعات نظامی خدمت کرد".

برخی رسانه های مختلف از طرفهای عالیرتبه  قدیمی سازمان اطلاعات نظامی نقل کردند که این تصمیم همچون صاعقه بود اما دور از توقع هم نبود. یکی از آنها گفت که "هنوز روشن نیست که آنها ایلی بن مئیر را اخراج کرده و یا او از اختلافات موجود به تنگ آمد؛ اما می توان گفت که این مساله از مدتها پیش مطرح بوده و مسلما نوعی صاعقه در سازمان اطلاعات نظامی به شمار می رود. بن مئیر در سازمان اطلاعات نظامی شهره بود. وی بسیار تند است و به مواضع خود پایبند و زمانی که دو طرف نرمش از خود نشان دهند؛ معمولا مساله به یک انفجار ختم می شود".

امیر بوحبوط خبرنگار نظامی پایگاه خبری "والا" نیز می گوید که فرماندهان سازمان اطلاعات نظامی چندان از خبر استعفای بن مئیر غافلگیر نشدند زیرا پشت درهای بسته از روابط متشنج وی به عنوان افسر کارکشته سازمان اطلاعات با هالیوی که برای نخستین بار سمتی در ستاد مشترک ارتش به عهده می گیرد، سخن می گفتند. برای افراد سازمان اطلاعات نظامی کاملا روشن بود که قرار است یک مساله به مرز انفجار برسد.

واحد مطالعات و پژوهش یکی از پست های مهم در ارتش اسراییل و بالاترین سمت پس از ریاست سازمان اطلاعات نظامی به شمار می آید و درهای نخست وزیر رژیم اشغالگر و وزیر جنگ همواره به روی رییس واحد مطالعات و پژوهشها باز است. این واحد به گفته سرتیپ ایتای بارون رییس سابق آن، نهادی برای تبیین واقعیت و فهم آن است و نقش مردان آن فقط در توضیح واقعیت ها و ارائه آن برای تصمیم گیرندگان سیاسی خلاصه نمی شود؛ بلکه آنها عمیقا در فرایندهای تدوین سیاست و برنامه ریزی عملیات در سطوح مختلف دست دارند.

دوره ریاست بن مئیر از نوامبر 2015 به سبب وقوع برخی حوادث مانند توافق هسته ای با ایران، حوادث سوریه، ورود ارتش روسیه به خاورمیانه، انتفاضه قدس در فلسطین همراه با عملیات خونین و حوادث دیگری که اجازه نشر نیافت، دوره پیچیده ای به شمار می آید. در طول سالها همواره اختلافات شدیدی میان رؤسای شعبه ها و رؤسای واحدها ایجاد می شد؛ اما این نخستین بار است که رییس واحد کنار می رود. در هر صورت استعفای بن مئیر به سبب دشواری یافتن جایگزینی برای وی، از لحاظ امنیتی و سیاسی در زمانی بحرانی مطرح شد.

پربیننده ترین خبرها