گردهمایی هزاران تونسی در پنجمین سالگرد انقلاب

گردهمایی هزاران تونسی در پنجمین سالگرد انقلاب
جمعه 25 دی 1394 - 15:05

هزاران تونسی پنجمین سالگرد خیزش مردمی و انقلاب خود را که با سقوط نظام 23 ساله زین العابدین بن علی در این کشور به ثمر رسید، جشن گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، سایت روسیا الیوم در گزارشی آورده است: پس از حدود یک ماه تظاهرات علیه رژیم دیکتاتوری زین العابدین بن علی، سرانجام وی پس از 23 سال قبضه قدرت، روز 14 ژانویه 2011 میلادی از تونس به عربستان گریخت.

صبح روز 14 ژانویه معترضان دست رد به سینه ترس زده و با گردهمایی مقابل وزارت کشور تونس در خیابان حبیب بورقیبه- خیابان اصلی پایتخت- با صدای بلند، "اخراج" بن علی را فریاد زدند و از وی خواستند تا از قدرت دست بکشد.

اکنون پس از گذشت پنج سال، خانواده های تونسی در خیابان حبیب بورقیبه با در دست داشتن پرچم تونس دور هم جمع شدند تا سالروز انقلاب خود را جشن بگیرند.

این مراسم از بیم وقوع هر نوع عملیات تروریستی - بویژه الان که تونس تبدیل به هدف اصلی عناصر افراطی و تروریستها شده است- تحت نظارت و تدابیر نیروهای پلیس برگزار شد.

تعداد زیادی از شهروندان تونسی با شرکت در این مراسم، انتظارات و مواضع خود را در قبال نتایج و دستاوردهای انقلاب در کشورشان اعلام کردند. انقلابی که شراره های اولیه آن را بوعزیزی با آتش زدن خود در روز 17 دسامبر 2010 در ایالت سیدی بوزید، برافروخت.

در این مراسم، مردم خواستار بهبود شرایط زندگی خود و محاکمه قاتلان فرزندانشان شدند. در این بین، خانواده های قربانیان و مجروحان انقلاب هم با برافراشتن پلاکاردهایی از دولت خواستند تا در محاکمه قاتلان فرزندانشان سرعت عمل بیشتری خرج دهد.

در نقاط دیگری از همین خیابان نیز هواداران تعدادی از احزاب سیاسی مثل حزب النهضه، حزب ترقیخواه، حزب سوسیالیست و جریان دموکراسی، در کنار نمایندگان برخی از سازمانهای ملی سالروز انقلاب را جشن گرفتند.

تعدادی از سیاستمداران، ادبا، اندیشمندان تونسی و اتباع خارجی در این مراسم تأکید کردند که تونس به رغم وجود برخی نقایص و مشکلات، گامهای مهمی برداشته است.

حبیب الصید، نخست وزیر تونس نیز در این مراسم از بزرگداشت "خاطره فداکاری شهدای انقلاب آزادی و کرامت" سخن گفت. 

حبیب الصید گفت که تونس نظام استبداد و سلطه جویی را برای همیشه پشت سر گذاشته است. وی خاطرنشان کرد که دولت برای تأمین رفاه و زندگی آبرومندانه برای تمام مردم تونس تلاش می کند.

نخست وزیر تونس تأکید کرد که پیروزی بر تروریسم و ریشه کن کردن آن شرط اساسی "برای رسیدن به رفاه" است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها