مهره جدید ریاض در میان مخالفان سوری

مهره جدید ریاض در میان مخالفان سوری
شنبه 26 دی 1394 - 13:06

آیا عربستان، ریاض حجاب را به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی در نظر گرفته است یا نخست وزیری برای تمام سوریه؟ و معضل ترکیب هیأت مخالفانی که باید با دولت سوریه مذاکره کنند، چگونه حل خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وبگاه اینترنتی "رأی الیوم" نوشت: ترکیب هیئت مخالفان سوری که برای مذاکرات ژنو پیشنهاد شده و باید تحت نظر سازمان ملل و با حضور نماینده دولت سوریه برگزار شود، به موضوع تلاش های دیپلماتیک دایر در چندین کشور اروپایی تبدیل شده است. لندن، میزبانِ جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و عادل جبیر وزیرخارجه عربستان بود. ژنو نیز میزبان نشست گروهی از مخالفان سوری بود که برخی از آنان در کنفرانس ریاض حضور نداشتند. این افراد، در یکی از هتل های ژنو با مسؤولان آمریکایی و روس دیدار کردند. سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه نیز روز بیستم ماه جاری میلادی، با همتای آمریکایی خود دیدار خواهد کرد.

شاید گمانه زنی درباره نتیجه این تلاش های دیپلماتیک زودهنگام باشد اما آن چه در این زمینه قابل توجه است، آن که ستارۀ مخالف سوری، ریاض حجاب، نخست وزیرِ جدا شدۀ سوری، این روزها درخشش یافته است و این، نشان از وجود از تلاش هایی از سوی آمریکا و هم پیمانانش، برای آماده ساختنِ او جهت برعهده گرفتن پست های حساس در آیندۀ سوریه دارد و این البته به شرطی است که بادها، همسو با خواسته های آنان بوزد.

125 شخصیت مخالف سوری یک ماه پیش، به نمایندگی از گروه ها و احزاب سیاسی و نظامی، در نشستی در ریاض، شرکت کردند و از این که میزبان سعودی، حجاب را به عنوان رئیس کمیته عالی نظارت بر گفت و گو با دولت سوریه برگزیده است، شگفت زده شدند. علاوه بر آن، اساساً از تشکیل این هیئت که در دستور کار نبود نیز شگفت زده شدند، زیرا این موضوع در دستور کار نشست قرار نداشت، زیرا هدف از اجلاس ریاض، آن طور که در اجلاس شورای امنیت و دیدار نیویورک مقرر شده بود، انتخاب مذاکره کنندگان بود.

ریاست حجاب بر هیئت مخالفان سوری، موافقان و مخالفان و تردید کنندگانی داشت و هر کس دلیل خاص خود را داشت.

هوادارن ریاست او بر این کمیته، که در صدر آن ها دولت عربستان سعودی قرار دارد، بر آنند که وی از شایستگی اداری و قدرت رهبری بالایی برخوردار است؛ زیرا پیش از جدا شدن از دولت سوریه، عهده دار وزارت کشاوری و همچنین نخست وزیری این کشور بود و این مساله، گواهی بر آن است که وی از چم و خم حکومت و چگونگی اداره دولت آگاه است.

مخالفان حجاب نیز بر این باورند که وی از عناصر دولت سوریه و خدمتگزاری مطیع برای نظام سوری بود و در تصمیم گیری ها و اقداماتی که در این کشور صورت گرفت، شریک بود، به همین سبب نمی توان به او اجازه داد به عنوان رئیس مخالفان یا عضوی از مخالفان حضور داشته باشد، زیرا در این صورت، دولت سوریه، با خود، مذاکره خواهد کرد.

اما در نهایت، این، دیدگاهِ رسمی عربستان سعودی بود که در دستور کار قرار گرفت و طبیعی بود که بسیاری از مخالفان، آن را بپذیرند، زیرا نظر عربستان در میان مخالفان سوری، حکم فصل الخطاب را دارد و با تفویض برخی کشورها، به عنوان مهد فعالیت مخالفان سوری به شمار می رود.

شاید بد نباشد یادآوری کنیم که پیش از این، دکتر برهان غلیون با چنین تعاملی مواجه شد و ریاست شورای ملی را به عهده گرفت. معاذ الخطیب نیز در کنفرانس اجلاس سران عرب در دوحه که به سال 2013 برگزار شد، بر کرسی دولت سوریه نشانده شد و به نام سوریه سخنرانی کرد، در حالی که در کنار او پرچم مخالفان سوری قرار داشت. احمد الجربا هم به عنوان رئیس کمیته هماهنگی مخالفان سوری، به عنوان رئیس خوانده می شد، اکنون سئوال این است که آیا وضع ریاض حجاب، تفاوتی با وضع این افراد خواهد داشت؟ و این که افراد نامبرده، اکنون کجا هستند؟ پاسخ این سئوالات را در هفته ها و ماه های آینده خواهیم یافت و در آن زمان قضاوت خواهیم کرد که آیا باید همچنان به این موضوع مشکوک باشیم یا خیر.


26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها