انتقاد گستردۀ اعراب از آخرین سخنرانی اوباما

انتقاد گستردۀ اعراب از آخرین سخنرانی اوباما
شنبه 26 دی 1394 - 15:21

شماری از نویسندگانِ مطبوعات عربی، آخرین سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نویسندگان، انگشت اتهام را به سوی اوباما نشانه رفته و او را مسبب بحران های منطقه خاورمیانه دانستند و برخی دیگر از او به سبب طرز تعاملش با مساله فلسطین انتقاد کردند.

"حسن البراری" در مقاله ای تحت عنوان "سخنرانی خداحافظی" در روزنامه قطری "الشرق" نوشت: سیاست اوباما در خاورمیانه فقط در تقویت ایران موفق عمل کرد. این سیاست به بروز شکاف در سیاست آمریکا منجر شد و سبب شد محافظه کاران راستگرای اسرائیلی، هر کاری که می خواهند در اراضی اشغالی انجام دهند. در این میان، هم پیمانان سنتی آمریکا و در رأس آن ها عربستان سعودی، اعتماد خود را به آمریکا از دست دادند و دیگر باور ندارند که آمریکا بتواند در خوانش سازوکارهای منطقه، خوب عمل کند.

در همین راستا، "مازن بوحماد" در مقاله ای در روزنامۀ قطریِ الوطن نوشت: اوباما، از پشت، به فلسطین خنجر شد و از مخالفت با شهرک سازی یهودی ها دست کشید. به این ترتیب باید گفت که اوباما عرب ها را در خاورمیانه سرکوب کرد .

* اوباما مرتد است !

بوحماد افزود: فلسطینی ها حق دارند نام اوباما را در فهرست تروریسمِ خود درج کنند زیرا او در قبال چیرگی صهیونیست ها بر سراسر اراضی فلسطینی، سکوت کرد. کشورهای شورای همکاری و دیگر کشورهای جهان عرب نیز حق دارند اوباما را در فهرست "مرتدها" یادداشت کند، زیرا او با ترجیحِ تهران به ریاض، نخستین پایه های جدایی آمریکا از عربستان را بنیان نهاد.

در این میان، "صبحی غندور"، در مقاله ای در روزنامه اماراتیِ البیان، دولت اوباما را مسئول جدایی سودان جنوبی دانست و دخالت آمریکا در منطقه را "منفی" ارزیابی کرد.

وی با اشاره به نقش مستقیم آمریکا در تحولات منطقه، نوشت: از جنگ های اسرائیلی ضد لبنان و اراضی فلسطینی گرفته تا تحولات سیاسی و امنیتی ریشه ای در بسیاری از کشورهای عربی از زمان بروز انقلابی های مردمی در اوائل سال 2011 تاکنون، در همه این موارد آمریکا طرفی مستقیم بود و این تحولات به بروز اولویتی بین المللی به نام "مبارزه با تروریسم" منجر شد.

همچنین "روزانا بومنصف"، در مقاله ای در روزنامۀ لبنانی النهار، دربارۀ سخنرانیِ آخرِ باراک اوباما گفت: پیامی که ایران با بازداشت ده دریانوردِ آمریکایی به واشنگتن رساند و همچنین خودداری اوباما از عملی کردنِ تحریم هایی که قولش را ضد ایران داده بود، ممکن است هیبت آمریکا را به باد دهد و به این ترتیب، دیگر نمی توانیم سخنان اوباما را باور کنیم.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها