نگاه مجتهد به تاثیر لغو تحریم های ایران بر عربستان

نگاه مجتهد به تاثیر لغو تحریم های ایران بر عربستان
دوشنبه 28 دی 1394 - 15:02

العالم - فعال معروف عربستانی گزارشی از تاثیر مستقیم و غیر مستقیم لغو تحریم های ایران بر عربستان سعودی و اقتصاد این کشور منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مجتهد فعال معروف عربستانی و افشاگر اسرار خاندان آل سعود در توییتر به انتشار اطلاعاتی درباره تاثیر دور و نزدیک لغو تحریم های ایران بر عربستان سعودی و اقتصاد آن کشور پرداخت.

وی در بخشی از مطلب خود نوشت : لغو تحریم ها به معنای آن است که ایران بخشی از دارایی های بلوکه شده خود را بازپس می گیرد که به آن قدرت بیشتری برای تحمل شرایط می دهد و قادر خواهد بود تولید روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه افزایش دهد که باعث کاهش قیمت ها می شود. همچنین سرمایه گذاری گسترده در ایران، این کشور را قادر می سازد تا کاهش قیمت نفت را تحمل کند.  

این فعال سعودی درباره وضعیت اقتصاد عربستان سعودی درشرایطی که افق روشنی در مقابل ایران قرار گرفته است یادآور شد: کاهش رتبه اقتصادی که مراکز اقتصادی جهانی به صورت دوره ای منتشر می کنند، اجبار به گرفتن وام با بهره های نسبتا بالا، برداشت از ذخایر مالی باقیمانده، افزایش فشارها بر ارز محلی (ریال) ، بخشی از شرایط سخت و دشواری است که پیش روی اقتصاد بیمار عربستان سعودی قراردارد.

وی همچنین از مجبور شدن موسسه پولی به افزایش نرخ بهره برای افزایش تقاضای ارز محلی، ادامه دفاع از ارز محلی برای جلوگیری از نوسات شدید ارزش آن با فروش دلار در مقابل ریال، رکود اقتصادی به علت کاهش هزینه ها برای طرح های محلی که جبران آن امکان پذیر نیست ، زیان بخش خصوصی و اخراج شمار بیشتری از کارکنان به بهانه بازسازی ساختار و مقابله با شرایط و افزایش تقاضای داخلی ارزهای اصلی خارجی به عنوان بخش دیگری واقعیت های  شرایط جدید ذکر کرد که گریبانگیر اقتصاد عربستان سعودی خواهد شد.

کاهش استقبال از بازارهای مالی (بورس) که روند وخامت اوضاع اقتصادی را افزایش می دهد، واگذاری بخشی از سهام صندوق های ثروت حاکمیتی برای جبران بخشی از کسری روزافزون بودجه ، کاهش بیشتر ارزش ریال عربستان در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار آمریکا هم دیگر تبعاتی است که به عقیده این تحلیل گر مسائل سعودی ، گریبان عربستانی ها را خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش با اشاره به احتمال بحرانی تر شدن اوضاع اقتصادی عربستان، آمده است: درچشم انداز تلاشی برای کنترل مازاد روزافزون عرضه نفت با افزایش تولید ایران و عراق و روسیه دیده نمی شود ، ضمن آنکه  به نظر می رسد فرصتی برای تفاهم با کشورهای تولید کننده خارج از اوپک برای کنترل مازاد عرضه نفت وجود ندارد و درمجموع به نظر می رسد عربستان در نبرد زورآزمایی شکست می خورد زیرا طرف های دیگر در این چالش، قدرت بیشتری برای تحمل شرایط دارند.

پربیننده ترین خبرها