نماینده عراقی: به جای عرب‌ها، ایران از ما حمایت کرد

دوشنبه 28 دی 1394 - 17:51

بغداد، (العالم) ـ نماینده پارلمان عراق با ستودن حمایت‌های ایران از عراق در زمینه مبارزه با تروریسم، نقش عربستان، قطر و همچنین ترکیه در عراق را منفی ارزیابی و از جدی نبودن ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش انتقاد کرد.

دکتر حنان فتلاوی نماینده پارلمان عراق و رییس جنبش "اراده" در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم در برنامه "رأی و قضيه" گفت: ارزیابی امروز من از فرآیند سیاسی در عراق با ارزیابی من در ابتدای سرنگونی رژیم صدام متفاوت است؛ شهروندان عراقی یک، دو یا سه سال منتظر ماندند، آیا فرآیند دموکراتیک، اهداف و آرمان های شهروندان ما را محقق کرد؟؛ آیا این روند دموکراتیک روندی نمونه و ایده آل است؟؛ پاسخ این است که خیر...شهروندان عراقی در وضعیت نارضایتی بسر می برند.

** سهمیه بندی و فرآیند سیاسی
وی درخصوص سهمیه بندی منصب های کابینه عراق و تاثیر آن بر فرآیند سیاسی این کشور اظهار داشت: نظام سهمیه بندی بخشی از مشکلات عراق است، اما عامل تمام مشکلات نیست؛ بله با تشکیل دولت، سهمیه بندی سبب جذب افراد نالایق شد، اما آیا زمانی که وزیری ناموفق را می بینیم، باید سکوت کنیم؟ سهمیه بندی امری منفی است، اما مسئولان باید به نقش خود عمل کنند.

** نقش منطقه ای در عراق
نماینده پارلمان عراق همچنین با بیان ترسیم نقش دیگر کشورهای منطقه در عراق و تاثیر گسترده آن در اداره این کشور، اظهار داشت: به هر مساله فراروی عراق که بنگریم، همانند "مساله ورود نیروهای ترکیه به عراق و یا موضع امارات در قبال نیروهای داوطلب مردمی و یا اعدام آیت الله شیخ نمر"، شاهد سه رویکرد خواهیم بود؛ رویکرد کردی، سنی و شیعی که برخی از این رویکردها آشکارا دخالت های خارجی را منعکس می کنند.

وی تصریح کرد: عملا در عراق دخالت هایی صورت می گیرد؛ ما شاهد حضور نظامی ترکیه و حضور نظامی آمریکا در عراق هستیم؛ آمریکایی ها در عرصه عراق حضور دارند و هیچ کسی نمی تواند منکر آن شود.

فتلاوی با بیان اینکه برخی کشورها دخالت هایی منفی در عراق دارند، ادامه داد: روشن است که نقش عربستان درعراق نقشی منفی است، همچنین روشن است که ترکیه نیز نقشی منفی در عراق ایفا می کند و همچنین قطر.... آیا وجود برخی نیروهای نظامی ترکیه در خاک عراق، به نفع عراق است؟؛ اقدام طرف ترکیه ای در به چاش کشیدن دولت عراق و اظهارات مقامات ترک در عقب نشینی نکردن از خاک عراق، آیا به نفع کشور است؟ در پاسخ باید گفت، مسلما خیر.

** حمایت ایران از عراق
رییس جنبش "اراده" عراق با تایید هرگونه حمایت بین المللی از عراق در جنگ با داعش، از نقش حمهوری اسلامی ایران در کمک به مردم و دولت عراق در مبارزه با تروریسم استقبال کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نقشی مثبت در کمک به عراق علیه تروریسم ایفا می کند؛ کدام کشور از برادران عرب ما مانند ایران در عراق عمل کردند؟، ایران بیمارستان های خود را به روی مجروحان ما گشود، ایران سلاح در اختیار عراق قرار داد، ایران از ما حمایت مالی کرد، ایران تجهیزات و امکانات مورد نیاز در اختیار ما گذاشت، ایران هنگام از هم پاشیدن دستگاه امنیتی ما و هنگامی که بر اثر نفوذ داعش دچار شوک شده بودیم، 

در کنار ما ایستاد، هیچ کسی حتی طرف آمریکایی به داد ما نرسید، من می خواهم که عربستان و قطر نیز مانند ایران نقشی مثبت در عراق ایفا کنند و می بایست همکاری و تعامل بر اساس منافع عراق باشد.

** جدی نبودن ائتلاف بین المللی
فتلاوی با تاکید بر اینکه ائتلاف بین المللی نامی بزرگ با دستاوردی کوچک است، گفت: ائتلاف بین المللی پس از یک سال و نیم در زمینه مبارزه با تروریسم در عراق چه کرد؟، آمریکا با تمام امکانات و تکنولوژی که در اختیار دارد، آیا نمی تواند مناطق محدودی از عراق را آزاد کند؟، آمریکا رژیم صدام را طی دو هفته ساقط کرد!، اگر آمریکا در جنگ ضد تروریسم جدی عمل می کرد، وضعیت تغییر کرده بود.
FF-18-22:45

 

پربیننده ترین خبرها