ظریف: امیدواریم در عربستان عقل حاکم شود

ظریف: امیدواریم در عربستان عقل حاکم شود
سه شنبه 29 دی 1394 - 09:55

وزیر امور خارجه کشورمان، با اشاره به مسائل صورت گرفته پس از اعدام آیت الله نمر و اقدامات سعودی‌ها برای تشدید تنش به دلیل نگرانی از اجرایی شدن برجام، به سعودی‌ها توصیه کرد که سیاست عاقلانه تری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "محمدجواد ظریف" شامگاه دوشنبه در ارزیابی رفتار سعودی ها در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی کشورها در منطقه و در رأس آنها صهیونیستها در سال های گذشته سعی کردند همه مشکلات منطقه و رفتارهای نامناسب خودشان را در قالب پروژه خطرناک ایران هراسی که برای آن هم بسیار هزینه کرده بودند توجیه کنند، و هم اکنون دچار اضطراب و نگرانی شده اند.
وی افزود: نگرانی سعودی ها را نابجا و در این قالب می دانیم.

"از نخستین توافق در ژنو در آذر 92 ، عربستان احساس خطر کرد و با اقدامات متعدد تروریستی از جمله در بیروت و پیشاور علیه سفارت و کنسولگری ما سیاست تنش آفرینی را در پی گرفت"

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه از نخستین توافق در ژنو در آذر 92 عربستان احساس خطر کرد و با اقدامات متعدد تروریستی از جمله در بیروت و پیشاور علیه سفارت و کنسولگری ما سیاست تنش آفرینی را در پی گرفت افزود: این در حالی بود که ما به هیچ وجه در پی تنش نبودیم و اجازه ندادیم که دیگران منطقه را به سمت تنشی بکشند که حاصل برنامه های آمریکا بود.
ظریف با بیان اینکه این مسئله به معنای کوتاه آمدن از عزت مردم نیست افزود: در دهه های گذشته شاهد ترویج تفکر افراطی سعودی ها در منطقه و دنیا بودیم و هستیم و باید با این خطر برخورد مشترک صورت بگیرد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تهران و مشهد در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان، این اقدامات را غیرقابل قبول دانست و افزود: همه مسئولان کشور با گرایش های مختلف حمله به مراکز دیپلماتیک در ایران را اقدام علیه امنیت ملی کشورمان دانستند.
* سعودی‌ها نگران اجرایی شدن برجام هستند
وزیر امور خارجه اعدام شهید آیت الله نمر و واکنش سعودی ها پس از آن به وضعیت پیش آمده در تهران و مشهد را در چارچوب تشدید تنش ارزیابی کرد و افزود: آنها نگران اجرایی شدن برجام هستند و همچون صهیونیستها از اجرایی شدن آن ابراز نگرانی کردند.
* سعودی ها سیاست عاقلانه تری داشته باشند
ظریف گفت: توصیه ما به سعودی ها آن است که سیاست عاقلانه تری داشته باشند و در رفتارشان تجدید نظر کنند و بدانند خطر افراطی گری را که ایجاد کرده و دامن زدند تنها مردم عراق، سوریه و یمن را نمی سوزاند بلکه دامن خودشان را هم خواهد گرفت.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه امت اسلامی نیازمند همدلی و همراهی است افزود: جمهوری اسلامی دنبال تنش با هیچ کشوری در دنیا نیست و دنیا هم این را فهمیده است.

"سعودی ها نمی‌توانند با دروغ پردازی در مقابل ایران کارشان را پیش ببرند"

وی افزود: سعودی ها نمی‌توانند با دروغ پردازی در مقابل ایران کارشان را پیش ببرند.
ظریف گفت: امیدواریم در عربستان عقل حاکم شود و سیاست های تفرقه افکنانه را کنار بگذارند و با توجه به دشمن مشترک برای پیشبرد امت اسلامی تلاش کنند.
وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور صلح دوست و به دنبال ثبات و امنیت در منطقه است و نظری به هیچ کشوری ندارد اما همواره در برابر هرگونه حرکت خصمانه با قدرت از خود دفاع کرده و خواهد کرد.
وی گفت: حرکت هایی که از روز استیصال و ناچاری صورت می گیرد جمهوری اسلامی ایران با متانت از کنارش عبور خواهد کرد و این حرکت ها را سنگپرانی گروهی ناآزموده و ناپخته می داند.
ظریف با اشاره به قطع رابطه چند کشور پس از سعودیها با ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است که دشمنی با آن برای هیچ کشوری حتی قدرت های بزرگ جهانی منفعت نداشته و نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه گفت: با اجرایی شدن برجام آمریکا هم به سیاست هایش در سالیان گذشته خط بطلان کشید و ناگزیر شد تحریم ها را علیه ایران زیر پا بگذارد و اموال جمهوری اسلامی ایران را بازگرداند.
وی تصریح کرد: بهتر است دوستان ما در منطقه با مردم بزرگ دنیا راه دوستی پیش بگیرد و از سعه صدر جمهوری اسلامی ایران برای بهبود روابط استفاده کنند.
ظریف اقدامات اخیر سعودیها و برخی دیگر کشورها را حرکت های زودگذر و از روی استیصال و دست پاچگی توصیف کرد که نیاز نیست از آنها نگران باشیم.
 

"هر چه در آستین داشتند رو کردند از کاهش بهای نفت گرفته تا دیگر اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشتند اما بیش از آنکه این اقدامات به ما آسیب برسانند به خودشان لطمه زدند"

* هر چه در آستین داشتند رو کردند
وزیر امور خارجه افزود: هر چه در آستین داشتند رو کردند از کاهش بهای نفت گرفته تا دیگر اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشتند اما بیش از آنکه این اقدامات به ما آسیب برسانند به خودشان لطمه زدند.
وی  در ادامه گفت: با سیاست های دولت هم اکنون وابستگی مان به نفت کاهش یافته و حضورمان در بازار جهانی افزایش یافته است.
* ایران تنها کشور امن در منطقه
ظریف افزود: تنها کشور امن در منطقه هم اکنون ایران است و دیگر مناطق ناامن هستند.
* در قبال رفتار خصمانه آنها ساکت نخواهیم ماند
وزیر امور خارجه با بیان اینکه مشفقانه می گوییم برخی مقامات عربستان مسیری که رفته اند درست نیست و باید به مسیر صحیح بازگردند افزود: البته صبر ما محدود و تا جایی است که وحدت جهان اسلام را بتوانیم حفظ کنیم اما در قبال رفتار خصمانه آنها ساکت نخواهیم ماند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر اقدامات سعودی ها در حل بحران سوریه افزود: برخی ها در منطقه دوست داشتند و دارند که بیش از این خارجی ها را در سوریه وارد کنند و جنگ دیگری را تشدید نمایند و معتقدند با وارد کردن آنها با راه حل نظامی بحران سوریه به پایان می رسد در حالی که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.
* حملات 10 ماهه سعودی ها به یمن جز شرمندگی چیزی برایشان نداشته
وزیر امور خارجه با بیان اینکه حملات 10 ماهه سعودی ها به یمن هم راه به جایی نبرده و جز شرمندگی برایشان به همراه نداشته است افزود: دخالت مستقیم و حملات نظامی به سوریه که بسیار قدرتمندتر از یمن است نیز به جایی نخواهد رسید.
ظریف گفت: عده ای دنبال راه حل سیاسی نیستند و می خواهند با ورود خارجی ها مانع تشکیل دولت وحدت ملی شوند.
وی افزود: ما تلاش کردیم و می کنیم که بحران سوریه از راه حل سیاسی و با خواست مردم این کشور و متکی بر نظر آنها حل و فصل شود.
وزیر امور خارجه افزود: آنچه که ما مطرح کردیم برای ایجاد زمینه به منظور حل و فصل بحران سوریه به دست مردم این کشور و مخالفت با تعیین تکلیف برای این کشور از خارج از سوریه بود.
ظریف افزود: تا سال گذشته گفته می شد مذاکرات سیاسی با حضور رئیس جمهور سوریه غیرممکن است اما الآن شرایط عوض شده و به خاطر مقاومت مردم سوریه جز دو سه کشور منطقه این حرف را تکرار نمی کنند.
وی گفت: به خاطر همین مقاومت کسانی که از تروریستها حمایت کردند نتوانستند به اهدافشان برسند و بازیگران بین المللی هم دیدند که توهماتشان عملی نمی شود و مجبور شدند دیدگاه هایشان را تغییر دهند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان پایان درگیری ها در سوریه بوده است و به هیچ وجه علاقمند به ادامه یافتن این وضعیت نیستیم.

"با کنار هم قرار دادن مقاومت در سوریه و دیپلماسی فعال توانستیم کارها را تاکنون پیش ببریم"

ظریف با اشاره به پیشنهاد های جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل سیاسی مسئله سوریه افزود: با کنار هم قرار دادن مقاومت در سوریه و دیپلماسی فعال توانستیم کارها را تاکنون پیش ببریم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سفر نواز شریف به تهران برای میانجی گری میان ایران و عربستان به روابط حسنه و نزدیک تهران ـ اسلام آباد اشاره کرد و افزود: ما دنبال تنش نبوده و نیستیم و اگر کسی برای این منظور به تهران می آید باید سعودی ها را قانع کند که تنش آفرینی به ضررشان است و توان آن را ندارند و نمی توانند با این کارها به جایی برسند.
وزیر امور خارجه افزود: ما وارد این بازی ها نمی شویم و عاقل تر از این هستیم و همزمان که معتقد به حسن همجواری با همسایگان هستیم به هیچ طرفی اجازه نمی دهیم به غیر از احترام با مردم بزرگ ایران رفتار کند.
* ناگفته های مذاکرات هسته ای
ظریف در پاسخ به سؤالی درباره ناگفته های مذاکرات هسته ای گفت: هنوز هم بسیاری از موارد مذاکرات گفتنی نیست و در لحظات سختی که بسیار زیاد هم بود از نظر شکلی و محتوایی احساس می کردیم به بن بست کامل رسیده ایم.
وی افزود: طرف های مقابل در  ابتدا می گفتند شما برنامه هسته ای به هیچ وجه نباید داشته باشیم و این کار را به بن بست می کشید و صداها بلند می شد که بیشتر از طرف ما بود.
وزیر امور خارجه گفت: در همه این موارد احساس کردیم توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) بسیار راهگشاست.
وی افزود: طرف های مقابل بارها گفتند در گذشته سیاست هایمان در قبال ایران غلط بود و می خواهیم راه جدیدی را آغاز کنیم اما مهم این است که ببینیم در عمل چه می کنند.
ظریف گفت: مردم ما به آنها نشان دادند که از طریق تحریم ها به جایی نمی رسند و آنچه مردم نشان دادند ما روی کاغذ آوردیم و به پشتوانه مردم بود که این توانایی را داشتیم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: از همه می خواهیم که امروز که وارد مرحله بهره برداری از مقاومت 12 ساله و دیپلماسی 2 ساله اخیر شده ایم کمک کنیم تا مردم به آینده دلگرم تر شوند.
* موفقیت ایران درمذاکرات مرهون مقاومت مردم است
ظریف با تقدیر از حمایت های مردم در طول مذاکرات افزود: از خانواده های معظم ایثارگران و خانواده های شهدای هسته ای هم تشکر می کنم.
وی گفت: بنده و همکارانم مرهون بزرگواری ها و حمایت ها و هدایت های مقام معظم رهبری هستیم که همواره با دید پدرانه و مشفقانه از ما حمایت کردند و همین طور رئیس جمهوری که در این زمینه بسیار به ما کمک کرد.
ظریف با بیان اینکه امروز شرایطی فراهم شده می توانیم از فرصت استفاده کنیم ادامه داد: همه مردم در این فرصت شریک هستند و باید از آن استفاده کنند و همه کسانی که در این زمینه چه در عرصه فنآوری و چه مذاکره زحمت کشیدند می توانند در برابر این ملت بزرگ احساس کنند که مقداری از دین خود را نسبت به این مردم و نسبت به خون شهدا ادا کردند.
وزیر امور خارجه درباره احساسات خود پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات و اجرای برجام گفت: روز دشواری بود زیرا ایران اقدامات لازم را انجام داده بود و مشخصات فنی درباره برنامه آینده ما 7 تا 8 ساعت طول کشید تا توافق همه را در این زمینه بدست آوردیم.
* کشورهای گروه 1+5، مجموعه منسجم نیستند
ظریف افزود: کشورهای گروه 1+5، مجموعه منسجم نیستند گرچه در این مدت دو و نیم سال توانسته بودند تا حد زیادی اختلافات درونی خود را بپوشانند.
وی ادامه داد: آنها در 100 روز اول مذاکرات، اختلافات اساسی پیدا کردند و موجب شد یک هفته ، مذاکرات عقب بیفتد.
ظریف گفت: در این دور از مذاکرات هم با توجه به اختلافات گروه 1+5 احتمال داده می شد که کار، عقب بیفتد و لحظات سختی را همکاران من گذراندند.
وزیر خارجه ادامه داد: قرار بود در روز اجرای برجام یازده و نیم صبح به ملاقات آقای آمانو برویم و ساعت حدود 12 و نیم هم اعلام کنیم.
وی افزود: در همه مراحل این مذاکرات شاهد بودم خداوند یار و یاور مردم بود.
ظریف ادامه داد: اما کار از ساعت 12 و نیم تا 9 و نیم طول کشید و یکی از طرف ها گفته بود چه عجله ای داریم، دوشنبه و سه شنبه هم وقت داریم.
وزیر امور خارجه افزود: نگران شدیم که شاید کار طول بکشد و وقتی ساعت حدود 9 و 20 دقیقه بود که مکالمه چند جانبه تلفنی داشتیم و توانستیم موضوع را حل کنیم احساس کردیم بار سنگینی که بر دوش ما بود برداشته شد.
ظریف گفت: نگران بودم طرف مقابل نقض عهد کند همان گونه که قبلاً سابقه آن را داشتند و همه تدابیر لازم را اندیشیده بودیم که چنین چیزی اتفاق نیفتد.
وی افزود: بانک سپه و بانک صادرات از بانک هایی بودند که به علل غیرهسته ای تحریم شده بودند و طبق لیست، همه بانک های تحریم شده به غیر از این دو بانک از فهرست تحریم ها خارج می شدند اما توانسته بودیم در مذاکرات از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، بانک سپه را قبل از اجرایی شدن برجام، از لیست تحریم ها خارج کنیم که یک موفقیت بسیار بزرگی بود.
* اقدامات فراتر از برجام هم انجام شده است
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه اقدامات فراتر از برجام هم انجام شده است گفت: کمیته ای تحت قطعنامه 1737 بود که اولین قطعنامه تحریمی علیه ایران و این کمیته نظارت بر اجرای تحریم بود و باید تصمیم می گرفت بانک سپه را از تحریم خارج کند.
ظریف افزود: این کمیته از یک یا دو روز قبل، یادداشتی را میان اعضای خود پخش کرده بود که ناظر بر خروج بانک سپه از تحریم بود و این یادداشت ساعت هفت صبح روز شنبه یعنی ساعت یک بعد از ظهر به وقت وین و سه و نیم به وقت ایران اگر کسی با آن مخالفت نمی کرد، عملیاتی می شد.
وی ادامه داد: همه برنامه ها را به گونه ای چیده بودیم که حدود ساعت 12، کار تمام شود و به محض صدور گزارش آمانو و قبل از خواندن بیانیه مشترک، لحظه اجرایی شدن برجام باشد یعنی همه قطعنامه های شورای امنیت از آن لحظه بی اثر شود و به تبع آن کمیته 1737 هم از بین می رفت و دوباره باید مراحلی را برای برداشتن تحریم از روی بانک سپه طی می کردیم.
وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: تأخیری که در اجرایی شدن برجام پیش آمده بود موجب شد که آن مرحله طی شود و بانک سپه از تحریم خارج شود.
ظریف گفت: در چند مرحله ، این مسیر طی و توفیقات بزرگی نصیب مردم شد که یکی از آنها مسیر برجام بود حدود 9 و نیم تا 10 شب به وقت وین، برجام اجرایی شد و این توفیق بزرگی بود.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مسیر دیگر، مسیر بانک سپه بود که به عنوان پروژه جداگانه آن را پیگیری کردیم و به نتیجه رسید.
وی ادامه داد: الآن فقط مشکل بانک صادرات را داریم که ان شاء الله به زودی حل خواهد شد.
* بیش از یک سال مذاکره برای آزادی زندانیان ایرانی آمریکایی
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: آزادی زندانیان ایرانی آمریکایی در آمریکا حاصل یک و سال و نیم مذاکره بود.  
محمدجواد ظریف افزود: مسیر دیگر موضوع زندانیان بود که مدت زیادی در این باره بحث شد و اصرار داشتیم ایرانیانی که حتی اکثر آن ها مقیم آمریکا و دو تابعیتی اما در آمریکا زندانی بودند، آزاد شوند چراکه برای ما ایرانی بودن مهم است و هر کجای جهان باشند احساس می کنیم باید از حقوق آن ها دفاع کنیم.
وی ادامه داد: در مقابل چهار زندانی ایرانی آمریکایی که در ایران بودند توانستیم توافق کنیم 7 زندانی ایرانی را که برخی از آنها 10 سال محکومیت داشتند و یکی از آنها 10 میلیون دلار جریمه شده بود آزاد کنیم.

"برای نخستین بار رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اینکه یک فردی را که از نظر ما به ناحق زندانی شده بود بخشید، بلکه 10 میلیون دلار جریمه او را هم کنار گذاشتند"

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برای نخستین بار رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اینکه یک فردی را که از نظر ما به ناحق زندانی شده بود بخشید، بلکه 10 میلیون دلار جریمه او را هم کنار گذاشتند.
ظریف افزود: در کنار آنها 7 نفر ایرانی آمریکایی در آمریکا بودند که دوران زندان خود را سپری کرده بودند اما هنوز محدودیت هایی مانند حبس تعلیقی داشتند که توانستیم آنها را هم از این محدودیت ها خارج کنیم.
وی ادامه داد: 14 هموطن ما هم که برخی ها حدود دو سال در آسیای شرقی در زندان بودند به علت درخواست استردادی که آمریکا از طریق پلیس اینترپل روی آنها داشت، توانسته بودیم از زندان خارج کنیم اما همچنان ممنوعیت و محدودیت داشتند که اگر از ایران خارج می شدند، پلیس بین الملل می توانست آنها را دستگیر کند که آنها را هم از لیست تعقیب پلیس بین الملل خارج کردیم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این روند حاصل یک سال و نیم مذاکره همکارانمان بود که در برابر چهار زندانی ایرانی آمریکایی انجام شد.
وی افزود: آنها با این که خلاف کرده بودند اما از آنجایی که خانواده های آنها ایرانی هستند خوشحالیم که به بالین خانواده های خود برمی گردند و خانواده های آنها خوشحالند.
* 28 ایرانی را آزاد کردیم
ظریف گفت: در مجموع 28 ایرانی را آزاد کردیم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مسیر چهار، مسیر پرونده دعوای نظامی ایران با آمریکاست که اموال نظامی ایران از 37 سال پیش در قالب پرونده لاینحل مانده بود.
ظریف گفت: امکان داشت اگر از این فرصت برای حل این پرونده استفاده نکنیم ، این پرونده مدت های دیگر ادامه یابد.
وی افزود: این پرونده شامل دو قسمت مهم بود که یک قسمت، حساب امانی بود که از زمان شاه برای خرید تسلیحاتی در آمریکا مانده بود و اسناد آن چندین تن بود.
ظریف ادامه داد: قسمت دوم، ادوات نظامی ما در آمریکا بود که توانستیم توافق کنیم قسمت اول را با گرفتن 400 میلیون دلار اصل باقیمانده حساب امانی و یک میلیارد و 300 میلیون دلار، غرامت یا بهره آن، حل و فصل کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: آمریکایی ها تعهد کردند بقیه بحث درباره ادوات در مدت کوتاه تری حل و فصل شود و ادعای ما درباره ادوات بررسی شود.
ظریف گفت: این دستاوردی بود که همکاران ما حدود 37 سال در پی حل و فصل آن بودند و محقق نشده بود.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید اختلافات را کنار بگذاریم گفت: باید از فرصت برجام نهایت استفاده را داشته باشیم.
محمدجوادظریف با تأکید بر اینکه نباید برخی اختلافات و اختلاف سلیقه ها مانع بهره گیری مناسب از فضای برجام شود اضافه کرد: اگر میزان موفقیت را 10 درصد یا حتی 90 درصد بدانیم باید بدون هرگونه اختلافی آن را اجرا کنیم زیرا در فضای اختلاف نمی توان از مزایای آن استفاده کرد.
ظریف گفت: باید گذشته را فراموش کنیم هر چند از برخی اظهار نظرها و رفتارها ناخرسند بودم ولی امروز باید از حاشیه روی خودداری کنیم و در فضایی که همه دنیا ایران را پیروز می دانند به بهره برداری از فرصت پیش آمده بپردازیم.
* تحریم نوعی فضاسازی بود که معامله با ایران را دشوار کرده بود
وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم پیش از اینکه مقررات بود نوعی فضاسازی بود که معامله با ایران را دشوار کرده بود گفت: در برجام فضا و همکاری با ایران تأیید شده است و حتی کشورهای امضاءکننده متعهد شدند که در بحث هسته ای با ایران همکاری کنند در حالیکه قبلاً‌ مخالف بودند.
* موفقیت امروز ما نتیجه تلاش های همه دوستان قبلی بوده است
وی با تشکر از همه مذاکره کنندگان در دوره های قبل افزود: موفقیت امروز ما نتیجه تلاش های همه دوستان قبلی بوده است و معتقدیم برغم اختلاف دیدگاه ها همگی از منافع ملی دفاع  کرده ایم.
ظریف گفت: وظیفه ماست که فضای ایران را آماده پیشرفت و توسعه اعلام کنیم تا باعث جذب سرمایه های خارجی شویم و نباید بر موارد بی خود دامن بزنیم.
وزیر امور خارجه با رد برخی دیدگاه ها مبنی بر اینکه انسان عاقل در ایران سرمایه گذاری نمی کند گفت: الآن شرایط بین المللی به گونه ای شده است که شبکه های اقتصادی جهان بر این امر تأکید دارند و ما باید سرمایه گذاری را تشویق و طوری عمل کنیم که منجر به نفوذ نشود البته دولت ابتکار عمل را در دست دارد و در این خصوص برنامه ریزی کرده است.
وی افزود: متأسفانه به نظر می رسید در دوران مذاکرات برخی در طرف زمین مقابل بازی می کردند البته برخی انتقادها نیز سازنده بود باعث می شد که طرف مقابل احساس نکند که با یک تیم تنها و تک صدا روبرو است.
وی گفت: برخی انتقادها نه تنها کمکی نمی کرد بلکه در حوزه سرمایه گذاری باعث ضربه زدن به منافع ملی می شد و به هر حال برجام واقعیتی است که باید فضای امید را در فعالان اقتصادی و مردم ایجاد کنیم.
وی با اشاره به ابراز لطف مردم در خصوص شتاب سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران گفت: برخی تهدیدهای اقتصادی به صراحت می گویند که بعد از فروپاشی شوروی تا این حد فضای سرمایه گذاری در دنیا آماده نبوده و این شرایط مناسبی است که باید از آن استفاده کنیم.
* برجام موفقیت یک گروه و یک جریان نیست
وی گفت: آنچه باید بدانیم این است که برجام موفقیت یک گروه و یک جریان نیست بلکه موفقیت کشور و مردم و حاصل هدایت رهبری است و اگر نبود حمایت رهبری این روز را نداشتیم که با وجود رهبری، جامعه منسجمی داریم و در زمان برجام هشدارهایی را می دادند.
وزیر امور خارجه با اشاره به وجود برخی جریان های تندرو در آمریکا گفت: این جریان ها همواره تلاش می کنند در کنار صهیونیستها محیط ایران را برای سرمایه گذاری ناامن نشان دهند و ما نباید خودمان برای آنها بوق تبلیغاتی باشیم بلکه معتقدم بسیاری از این گروه ها اصلاً‌ شنونده ای در آمریکا ندارند و کسی به حرف آنها گوش نمی کند.
وزیر امور خارجه با اشاره به تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام در شورای امنیت گفت: برای حل خلف وعده  ساز و کاری را در نظر گرفته ایم.
وی گفت: مخالفان در آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای منطقه دنبال القاء تنش در ایران هستند.
* تلاشهای دو ساله عربستان برای ایجاد تنش با ایران
وزیر امور خارجه با اشاره به تلاشهای دو ساله عربستان برای ایجاد تنش با ایران و سعه صدر ایران گفت: ما تلاش داریم تا وضع معیشتی مردم بهتر شود و این واقعیت را به دنیا القاء کنیم که ایران به برکت وجود امام رضا (ع) و عنایت حضرت بقیه الله (عج) کشوری امن برای سرمایه گذاری است.
* پرونده زندانیان ربطی به برجام نداشت
دکتر ظریف در ادامه با اشاره به آزادی برخی زندانیان و تبادل آنها بین ایران و آمریکا گفت: به صراحت می گویم پرونده زندانیان ربطی به برجام نداشت و این موضوع از یک سال و نیم پیش در حال پیگیری بود و آزادسازی زندانیان تا زمان برجام کاملاً‌ اتفاقی بود البته آزادی زندانیان یک روز بعد از برجام انجام شد و ما حتی تا ساعت 9 صبح یکشنبه در این خصوص در یک موضوع این قضیه اختلاف نظر داشتیم و توصیه من این است که به خدمتگزاران نظام اعتماد داشته باشیم.
ظریف با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با دید خطاپوش خودشان اعلام کردند اینها امین هستند گفت: در بحث تبادل زندانیان ما اصلاً‌ ضرر نکردیم و چه به لحاظ تعداد و به چه لحاظ مختلف و مباحث مربوط به محدودیت رفت و‌ آمد برخی افراد نیز به نتایج خوبی رسیدیم و این مذاکرات کاملاً با نظارت شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران بود.
* در بحث تبادل زندانیان نگاه ما انسانی بود
ظریف گفت: در بحث تبادل زندانیان نگاه ما انسانی بود و تلاش داشتیم تا از شهروندان ایرانی حمایت کنیم هر چند شاید برخی از این شهروندان در خارج از کشور زندگی می کنند ولی ممکن است تخلفی هم داشته باشند ولی ما تلاش داشتیم تا خانواده آنها شاد شوند و این را نیز به خانواده آنها تبریک می گویم.
وی افزود: به هر حال ممکن است شمار زندانیان دیگری باشند که ما اطلاع نداشته باشیم ولی عزم ما در دولت و وزارت خارجه دفاع از حقوق شهروندان ایرانی جدای از محل سکونت است.
* سفر آمانو به تهران در چارچوب ادامه همکاری ها
در ادامه برنامه نگاه یک، وزیر امور خارجه سفر آمانو به تهران را در چارچوب ادامه همکاری ها و فصل جدید این همکاری ها عنوان کرد.
اقای ظریف در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه سفر آمانو به تهران تشریفاتی بود گفت: به هر حال با این سفر وارد مرحله جدیدی از همکاری با آژانس شدیم و دستاورد بزرگی داشته ایم و آن بسته شدن پرونده ادعایی نظامی علیه ایران در آژانس بود.
* همه فعالیت های هسته ای ایران قابل راستی آزمایی است
وی با بیان اینکه همه فعالیت های هسته ای ایران قابل راستی آزمایی است و از مرحله اتهام زنی بی اساس گذشته ایم  درباره برخی اتهامات گذشته گفت: خود آژانس و غربی ها می دانستند که در گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران حرکت خلاف قوانین نداشت و این موضوع همیشه بهانه ای بیش نبود.
وی با اشاره به اینکه هدف آمانو و آژانس امروز نظارت بر برجام، اجرای پادمان و بررسی آنچه فعالیت اعلام نشده است گفت: به هر حال مشکلات ما با آژانس حل شده و در مورد مباحث اعلام نشده که ممکن است در گزارش های بعدی آژانس بیاید موضوع مهمی نیست زیرا آژانس درباره بسیاری از کشورها نیز همواره این گفته را تکرار می کند.
وی گفت: بحث سوم این است که فعالیت های ایران چارچوب قانونی دارد.
ظریف با بیان اینکه باید هوشیار باشیم گفت: سفر آمانو به تهران هم نمادین است و هم جنبه هماهنگی دارد و امیدوارم در آینده ارتباط بهتری با آژانس داشته باشیم و می توانیم با اعتماد بیشتری به آینده فکر کنیم.
وزیر امور خارجه در ادامه در مورد بحث سوئیفت دلار گفت: سوئیفت و معامله دلاری انجام می شود فقط نباید از مبدأ‌ آمریکا باشد ولی امکان تبادل های دلاری از سایر جاهای دنیا و از طرق مختلف امکان پذیر است.
وی افزود: این مقررات کمک ویژه ای به برجام می کند هر چند سوئیفت بانک صادرات هنوز تحریم است و تلاش داریم تا حل شود.
* شرکتهای آمریکایی با قوانین داخلی خود مشکل دارند
ظریف همچنین در مورد عدم فعالیت های شرکت های آمریکایی در ایران گفت: اصلاً‌ قرار نبود که با آنها تبادل داشته باشیم و آنها در این خصوص با قوانین داخلی خود مشکل دارند ولی شعبات خارجی آنها می‌توانند از فضای موجود استفاده کنند و در قالب فن‌آوری های پیشرفته در ایران حضور یابند.
وی درباره عدم ارتباط بانک های آمریکا با ایران هم اضافه کرد: این هم مربوط به مسائل داخلی آنهاست و فقط شعب بانک های خارجی فعال در آمریکا نمی توانند با ما ارتباط داشته باشند.

"تحریم های هواپیمایی ربطی به برجام نداشت ولی تلاش کردیم در این خصوص تحریم ها برداشته شود"

ظریف درباره رفع تحریم های هواپیمایی هم گفت: این تحریم ها ربطی به برجام نداشت و از ابتدای انقلاب بود ولی تلاش کردیم در این خصوص تحریم ها برداشته شود و همه شرکت های آمریکایی و اروپایی می توانند به ایران هواپیما بفروشند.
وزیر امور خارجه در ادامه در خصوص رفتارهای اخیر آمریکا جهت برخی تحریم ها گفت: آمریکاییها همواره از سر ناچاری و مقاومت مردم ایران ناگزیر به برخی واکنش ها شده اند به هر حال بسیاری از دارایی های مردم ایران برگردانده شده ، مباحث هسته ای حل شده و این طبیعی است که برخی نیروهای فشار داخلی در این کشور به دست و پا بیفتند.
* باید تصویر ایجاد شده از ایران در آمریکا عوض شود
وی با تأکید بر اینکه باید تصویر ایجاد شده از ایران در آمریکا عوض شود گفت: امروز شاهدیم که حتی بسیاری از مقامات آمریکایی نیز تصور گذشته را در مورد ایران ندارند.
ظریف اضافه کرد: در بحث موشکی نیز ادعاهای آنها خلاف قانون است و هر چند در گذشته در قطعنامه 1129 فعالیتهای مربوط به هر گونه موشک ممنوع بود اما در قطعنامه 2231 این محدودیت فقط شامل موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می شود و این در حالیست که ما اساساً‌ نیازی به اینگونه موشک ها نداریم.
* فعالیت های موشکی را بیش از پیش با هدف بازدارندگی ادامه می دهیم
وی گفت: این ادعای آمریکا هیچ مبنای بین المللی ندارد و ما طبق دستور رئیس جمهور فعالیت های موشکی خودمان را بیش از پیش با هدف بازدارندگی ادامه می دهیم.
* متناسب با هراقدامی پاسخ می دهیم
وزیر امور خارجه گفت: هیچ اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران بی پاسخ نخواهد ماند و ما متناسب با هر اقدامی به آن پاسخ می دهیم.
محمدجواد ظریف افزود: هر گونه حرکت مقابل در خارج از برجام با توجه به ساز و کارهای مصوب پیگیری خواهد شد.
وی گفت: امروز روز بهره برداری از برجام است و ما باید از منافع آن استفاده کنیم و در مواردی که احساس نماییم طرف مقابل خلاف وعده عمل می کند به گونه ای رفتار خواهیم کرد که به آنها خسارت بیشتری وارد شود.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه نه تنها در دوران ریاست جمهوری آینده آمریکا بلکه در زمان رئیس جمهور فعلی این کشور هم وی می تواند تحریم ها را برگرداند افزود: اگر چه چنین چیزی امکان پذیر است اما به هیچ وجه این اقدام مشروعیت بین المللی ندارد.
ظریف افزود: دولت آمریکا تعهداتی داده است و با تغییر دولت ها این تعهدات در جامعه بین الملل تغییر نمی کند.
وی گفت: هیچ تضمینی نیست که آمریکا به تعهداتش متعهد باشد اما اگر  بنا باشد برخلاف تعهداتش عمل کند، موجب مسئولیت بین المللی برای آنها خواهد شد.
وزیر امور خارجه افزود: تاکنون آمریکا ادعا می کرد تحریم هایش بر اساس مصوبات شورای امنیت است اما اگر اکنون بخواهد برخلاف تعهداتش عمل کند در حقیقت مصوبه شورای امنیت را نقض کرده است.
ظریف با اشاره به اینکه آمریکا در 37 سال گذشته تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد که در برخی موارد حتی برخی دوستان نزدیک این کشور هم آنها را اجرا نکردند افزود: مبنای تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران با ادعای استناد به قطعنامه های شورای امنیت است اما الآن دیگر اینگونه نیست.
وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو در آمریکا هر شخصی در مقام رسمی اجرایی قرار گیرد ناگزیر است به تعهدات این کشور عمل کند گفت: در فضای هیجانی انتخاباتی آمریکا نامزدها وعده هایی می دهند که در عمل خیلی از آنها را اجرایی نمی کنند.
وی افزود: در این تبلیغات حتی برخی نامزدهای جمهوریخواه هم گفته اند که نمی توانند اگر روی کار آمدند برجام را کنار بگذارند اما سعی می کنند آنرا طوری اجرا کنند که منافع آنها را تأمین کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید دید در آن زمان آمریکا می خواهد چگونه جلوی همه متحدانش بایستد افزود: باید باور کنیم که آمریکا ابرقدرت نیست و در مذاکرات ما با شش کشور هم این موضوع بیش از پیش مشخص شد.
ظریف تصریح کرد: باید با کشورهای غیرمتخاصم به میزانی به هم پیوستگی برای منافع ایران برسیم که امکان بازگشت تحریم ها وجود نداشت باشد.
وی گفت: اگر امروز بپذیریم که همه ما در کشتی ای به نام ایران برای حرکت به سمت پیشرفت در چارچوب اقتصاد مقاومتی نشسته ایم کاری می کنیم که سال آینده هر کسی در کاخ سفید باشد نتواند خلاف آن عمل کند و این تنها در سایه همدلی و همزبانی امکان پذیر است.
وزیر امور خارجه افزود: نباید به زبان دشمن با هم صحبت کنیم و خط گفتمانی طرف مقابل را تقویت نماییم بلکه باید از این فرصت استفاده کنیم و بازگشت ناپذیری تحریم ها را تقویت نماییم.
ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ ساختار سیاسی اش دستگاهی سیاسی ـ امنیتی بوده است افزود: سیاست خارجی ما در دو سال گذشته در جهت خدمت به توسعه و پیشرفت دهنده کشور بوده است.
وی با بیان اینکه وظیفه وزیر امور خارجه کمک به اقتصاد مقاومتی است افزود: مبنای ارزیابی عملکرد سفرای مان در خارج از کشور میزان نقش آنها در پیشبرد اقتصاد مقاومتی است.
وزیر امور خارجه وظیفه وزارتخانه متبوعش را تسهیل در امور دانست و افزود: نمایندگان ما در خارج از کشور وظیفه کمک به افزایش صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی و افزایش سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کشور را برعهده دارند.
ظریف با بیان اینکه بخش خصوصی باید در اقتصاد کشور نقش آفرینی کند افزود: سفارتخانه های ما در خارج از کشور درهایشان به روی همه ایرانیان و بخش خصوصی باز است.
وی با اشاره به اینکه در مجموعه دولت برای اجرای برجام ساز و کاری دیده شده است ابراز امیدواری کرد: با کمک همه سال آینده از بخش خصوصی در کشور بیشتر کمک گرفته شود.
ظریف تعیین و تشخیص بازارها و طرف های تجاری اولویت دار و تمرکز بر آنها را از دیگر سیاست های وزارت امور خارجه در چارچوب اجرای اقتصاد مقاومتی دانست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها