با وجود وعده‌های نخست‌وزیر؛

جنوب شرق ترکیه همچنان ناآرام است

جنوب شرق ترکیه همچنان ناآرام است
سه شنبه 29 دی 1394 - 19:02

چند نظامی ترکیه در جنوب شرق این کشور کشته شدند و ممنوعیت تردد در این بخش همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دو افسر و یک سرباز در درگیری با نیروهای مسلحی که احتمالا وابسته به حزب کارگران کردستان بودند، در جنوب شرق این کشور کشته شدند.
خبرگزاری دوغان ترکیه سه شنبه به نقل از مسئولان محلی گزارش داد که این سه نظامی ترکیه در استان های شیرناک و دیاربکر که قانون ممنوعیت تردد در مناطق شهری آنها شدیداً اجراء می شود، کشته شدند.
حزب دمکراتیک خلق ها که طرفدار کُردها است، اعلام می کند که در استان های شیرناک و دیاربکر از نیمه دسامبر 2015 تاکنون 100 شهروند کشته شده اند استان هائی که به میدان درگیری ارتش ترکیه با حزب کارگران کردستان تبدیل شده است.
احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در سخنان اخیر خود در لندن پایتخت انگلیس اعلام کرد که جنوب شرق کشورش را از افراط گری پاکسازی خواهد کرد.
بنا بر اعلام ارتش ترکیه، حداقل 470 نیروی مسلح حزب کارگردان کردستان در 2 منطقه استان شیرناک در 5 هفته گذشته کشته شده اند، اما هنوز منبع خبری مستقلی این خبر را تأیید نکرده است.
گذشته از عملیات نظامی ارتش ترکیه در استان های شیرناک و دیاربکر، قانون منع آمد و شد نیز با شدّت و حدّت تمام در این دو استان جنوبی اجراء می شود و فقط گاهی به شهروندان اجازه داده می شود که برای مدتی کوتاه از خانه های خود برای خرید مایحتاج ضروری خارج شوند.
مراکز حقوقی نحوه برخورد دولت ترکیه با کُردها را محکوم می کنند و از کشته شدن شهروندان، مجبور شدن آنها به ترک خانه و کاشانه خود و دیگر مشکلات شان خبر می دهند و اعلام می کنند که ساکنین مناطق کُردنشین این کشور از دسترسی آسانی به خدمات درمانی محرومند.
دولت ترکیه گروهی با دانشگاهیانی که عریضه ای را با موضوع لزوم تعامل صلح آمیز دولت با کُردها امضاء کرده بودند، به شدت برخورد کرد و تعدادی از آنها را بازداشت کرده است.
این دانشگاهیان که تعداد آنها به حدود 2 هزار نفر می رسد، از آنچه کشتار توسط دولت ترکیه می نامند، ابراز نگرانی کرده اند.
مراکز حقوقی از بازداشت تعدادی از این دانشگاهیان ابراز نگرانی کرده و دوری دولت از سیاست "بستن دهان ها" را خواستار شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها