عربستان، نگرانی از پیروزی هسته‌ای ایران را پنهان می‌کند

عربستان، نگرانی از پیروزی هسته‌ای ایران را پنهان می‌کند
سه شنبه 29 دی 1394 - 21:48

مقامات سعودی از لغو تحریم‌های ایران زیاد سخن نمی‌گویند، اما بیم آن دارند که این اقدام باعث بالا رفتن جایگاه ایران در خاورمیانه و افزایش تنوع در اقتصاد آن شود.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، بازگشت ایران به صحنه بین الملل زمینه را برای افزایش احتمالی رقابت اقتصادی می گشاید. با توجه به اینکه عربستان در زمینه تولید نفت در دورانی که با افزایش عرضه و کاهش قیمت همراه شده، رقیبی برای خود نمی یابد.
رویترز نوشت: بدون اظهارات علنی در مورد آغاز توافق هسته ای ایران نیز می توان ترس و وحشت ریاض را توسط رسانه های گروهی شبه رسمی عربستان و تحلیل های روحانیون با نفوذ رژیم سعودی دریافت. 
به نوشته رویترز، برای خاندان آل سعود حاکم در عربستان، توافق هسته ای ایران یک ضربه دوجانبه به شمار می رود. این توافق از یک سو باعث رهایی ایران از تحریم ها؛ و از سوی دیگر باعث افزایش احتمال نزدیکی میان تهران و آمریکا به عنوان قوی ترین همپیمان عربستان است.
حسن روحانی رییس جمهور ایران پس از به قدرت رسیدن در سال 2013 تا کنون بارها با ریاض تماس برقرار کرده، اما در روز یکشنبه گذشته از آل سعود به دلیل مواضع منطقه ای شان انتقاد کرده و از آنها خواست تا فرآیندی را در پیش بگیرند که برای منطقه سودمند است.
اقتصاد عربستان هم اکنون به دلیل کاهش قیمت نفت به شدت با بحران روبرو است و قیمت این فراورده مهم با ورود نفت خام ایران به بازار کاهش بیشتری خواهد یافت.
رویترز در گزارش خود آورده است: ایران پس از لغو تحریم ها به شکوفایی تجارت و سرمایه گذاری چشم دوخته است، زیرا دارای بخش های غیرنفتی مانند کشاورزی و صنایع خودرو است که عربستان از آنها بی بهره است.

پربیننده ترین خبرها