سودان در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل !

سودان در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل !
چهارشنبه 30 دی 1394 - 12:49

دولت سودان با اعزام نیرو به یمن برای جنگ و قطع روابط با ایران برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی زمینه سازی می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این سوال وجود دارد که این " انقلاب " در سیاست سودان آن هم دراین برهه زمانی به چه علت است و آیا عمر البشیر رئیس جمهوری سودان از تجربه " جعفر النمیری " رئیس جمهوری پیشین و فاجعه اخراج یهودیان از سودان درس می گیرد؟

پایگاه " رأی الیوم " در گزارشی آورده است که مسئولان دولتی سودان این روزها اظهارات عجیبی را بر زبان می آورند که بیشتر در راستای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و تبادل روابط دیپلماتیک با صهیونیستها است و بهانه آن ها این است که در شرایطی که کشورهای عربی عادی سازی روابط با اسرائیل را انجام داده اند، چرا باید سودان استثناء باشد؟!

اظهارات صریح " ابراهيم غندور " وزیر امور خارجه سودان درباره امکان عادی سازی روابط با اسرائیل، سودانی ها ، عرب ها و مسلمانان را غافلگیر کرد و بعد از آن ، کمیسیون روابط خارجی در نشست گفتگوی ملی سودان روز دوشنبه با برگزاری جلسه ای به بررسی عادی سازی روابط با تل آویو پرداخت و اکثر اعضای این کمیته از برقراری روابط مشروط با رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) به نقل از " ابراهیم سلمان " عضو کمیسیون روابط خارجه در مجلس سودان گزارش داد که 41 نفر از این اعضا دراین نشست به اظهارنظر پرداختند و اکثر آنان از نظر مربوط به برقراری روابط طبیعی مشروط با اسرائیل با این توجیه که اتحادیه عرب از این رویکرد حمایت می کند، حمایت کردند.

انتشار این مطلب از سوی خبرگزاری رسمی سودان نشان دهنده این است که دولت خارطوم حاضر به عادی سازی روابط با اسرائیل است و به تدریج برای آن زمینه سازی می کند و درصورتیکه به زودی از سفر یک وزیر سودانی به تل آویو یا  یک وزیر اسرائیلی به خارطوم صحبت شود، جای تعجب نیست.

این تحرکات دیپلماتیک سودان درراستای تغییرات ریشه ای در مواضع دولت این کشور و به خصوص شخص عمر البشیر رئیس جمهوری صورت می گیرد که بارزترین نشانه آن، نزدیکی در روابط با عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و پیوستن به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و اعزام حدود هزار سرباز به یمن و قطع کامل روابط با ایران در همبستگی با عربستان است.

این درحالیست که سودان از زمان به قدرت رسیدن جبهه نجات اسلامی در سال 1989 روابط خوبی با ایران وحزب الله داشت و میزبان جنبش های مقاومت فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی بود.
اما دولت سودان اکنون با گفتگوهای محرمانه و علنی با دولت آمریکا برای  از سرگیری روابط و لغو تحریم های این کشور علیه سودان تلاش می کند و به نظر می رسد که یکی از شروط طرف آمریکایی ، برقراری روابط دیپلماتیک و عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.

از سوی دیگر، سودان پس از استقلال سودان جنوبی و از دست دادن درآمدهای نفتی با بحران شدید اقتصادی روبرو است و امضای توافق جدایی سودان جنوبی تحت فشارهای آمریکا و با امید پایان یافتن همه مشکلات سیاسی و اقتصادی آن کشور صورت گرفت.

سوال اینجاست که آیا عمر البشیر اشتباه جعفر النمیری رئیس جمهوری پیشین سودان را تکرار می کند که در اواخر دهه هفتاد به دام اسرائیل افتاد ، زمانی که به او وعده حل بحران اقتصادی در سودان از طریق موافقت این کشور با بیرون راندن یهودیان "فلاشا" (یهودیانی که قبلا در اتیوپی زندگی می کردند) داده شد اما نتوانست بحران اقتصادی سودان را حل کند و درنهایت حکومت النمیری با کودتای ژنرال سوار الذهب سرنگون شد.

پربیننده ترین خبرها