سازمان ملل: تلفات انسانی در عراق هولناک است

سازمان ملل: تلفات انسانی در عراق هولناک است
چهارشنبه 30 دی 1394 - 15:20

سازمان ملل از کشته شدن 19 هزار غیر نظامی در عراق ظرف مدت دو سال گذشته ابراز تأسف کرده و آن را "فاجعه انسانی هولناک" خواند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان ملل با انتشار گزارشی، کشته شدن 18802 نفر و مجروح شدن 36245 نفر از شهروندان عراقی از اول ژانویه 2014 تا 31 اکتبر 2015، آثار و تبعات هولناک جنگ در عراق برای شهروندان را مورد نکوهش قرار داد.
در گزارش سازمان ملل آمده است که از ژانویه 2014، سه میلیون و دویست هزار نفر آواره شده اند که بیش از یک میلیون نفر آنها کودک هستند.
در این گزارش تصریح شده است که این سازمان، آمار واقعی را بسیار بیش از این می داند.
سازمان ملل تأکید کرد: در مواردی، این رفتار تا حد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی شدت گرفته است.
در این گزارش آمده است که گروه تروریستی داعش همچنان به سوء استفاده از زنان ادامه می دهد.
جان کوبیش، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق نیز گفته است: داعش با وجود اینکه در مقابل نیروهای دولتی خسارات سنگینی را متمحل شده است، اما همچنان به کشتار و کوچاندن هزاران شهروند عراقی ادامه می دهد و مصیبتهای غیر قابل توصیفی را بر این مردم تحمیل می کند.
وی افزود: من قاطعانه از تمام طرفهای درگیر می خواهم در درگیریهای خود مراقب شهروندان عادی باشند.
زید رعد الحسین، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل هم هشدار داد که ممکن است تعداد قربانیان غیر نظامی بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد. وی خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از فرار عوامل جنایت و خشونت از مجازات شد.
رعد الحسین گفت: "حتی چنین آماری از قربانیان هم گویای میزان مصیبت و رنج مردم عراق نیست. این آمار فقط نشان می دهند که چه تعداد انسان به خاطر درگیریهای خشونت بار کشته یا دچار معلولیت شده اند. اما مشخص نیست که چه تعداد انسان به خاطر عدم دسترسی به غذا و آب یا خدمات درمانی ضروری کشته شده اند".
وی افزود: این گزارش گویای رنج دائم مردم عراق است و به وضوح نشان می دهد که چرا آوارگان عراقی می کوشند به اروپا و مناطق دیگر فرار کنند. آنها در وطن خود با چنین وحشتی زندگی می کنند."

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها