حملات داعش، انبارهای نفت لیبی را به آتش کشید

حملات داعش، انبارهای نفت لیبی را به آتش کشید
پنج‌شنبه 1 بهمن 1394 - 21:07

عناصر گروهک تروریستی داعش با حمله به تأسیسات نفتی نزدیک پایانه رأس لانوف در استان سرت واقع در شمال لیبی دو مخزن انبار نفت این کشور را به آتش کشیدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تروریست های داعش صبح امروز پنجشنبه با هدف اشغال این تأسیسات اقدام به حمله به آن نمودند که در جریان آن حداقل دو مخزن شرکت عملیات نفتی الهروج به آتش کشیده شدند.
پایگاه رأی الیوم در این باره نوشت: بنابه اعلام سازمان ملی نفت لیبی، درگیری های مسلحانه در منطقه رأس لانوف (650 کیلومتری شرق طرابلس – پایتخت) از سر گرفته شد که در جریان آن، انبارهای پایانه نفتی رأس لانوف مورد هدف قرار گرفت که در نتیجه انبارهای مملو از نفت این پایانه آتش گرفت و برج ها و خطوط انتقال برق به شهرک مسکونی و منطقه صنعتی قطع شد.
این سازمان در بیانیه خود وضعیت منطقه رأس لانوف را از نظر محیط زیستی فاجعه بار اعلام کرده است.
انبارهای شرکت الهروج، حدود 9 کیلومتر از بندر رأس لانوف فاصله دارند.
سازمان ملی نفت لیبی اعلام کرده است سه خط لوله اصلی، نفت را به 13 انبار ذخیره سازی نفت به گنجایش 6.5 میلیون بشکه انتقال می دهند.
این بزرگ‌ترین حمله این گروه تروریستی در نوع خود به مراکز وابسته به نفت و انرژی در لیبی محسوب می‌شود.
در عین حال، داعش تهدید کرده است مراکز نفتی بیشتری را در لیبی هدف حمله قرار دهد.
ابو عبدالرحمن الیبی، از اعضای داعش، در یک پیام ویدئویی که در کانال رسمی تلگرام این گروه منتشر شد، اعلام کرد: امروز بندر السدر و راس لانوف بود و فردا به بندر بریقه و پس از آن بنادر طبرق، السریر، جالو و الکفره حمله خواهیم کرد.
از سوی دیگر "محمد المنافی" از مقام‌های وزارت انرژی لیبی اعلام کرده است یکی از خط لوله‌هایی که از میدان نفتی أمل به پایانه السدر منتهی می‌شود هدف حمله قرار گرفته است.
منافی افزود نیروهای حراستِ تأسیسات نفتی با مهاجمان درگیر شدند و افراد مسلح اندکی بعد عقب‌نشینی کردند.
لیبی از زمان سقوط معمر قذافی در سال 2011  دچار بحران و درگیری احزابِ مسلحِ رقیب بوده است.
در عین حال، گروه تروریستی داعش نیز که مناطقی از عراق و سوریه را تحت اشغال خود دارد با استفاده از خلأ سیاسی موجود در لیبی سعی کرده جا پای خود را در شهر سرت محکم کند.
تروریست های داعش از هفته ها پیش تلاش کرده اند تا از سرت به سمت شرق پیشروی نموده و خود را به منطقه هلال نفتی که مهم ترین پایانه صادرات نفت لیبی در آن قرار دارد برسانند.
در درگیری قبلی نیروهای حراست تاسیسات نفتی با تروریست‌های داعش که دو هفته پیش در نزدیکی السدره و راس لانوف رخ داد، هفت تانکر نفتی آتش گرفته و دست کم 18 نیروی امنیتی کشته شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها