نشریه فرانسوی اکسپرس بررسی کرد؛

چالشهای بزرگ عربستان، طی یک سال پادشاهی سلمان

چالشهای بزرگ عربستان، طی یک سال پادشاهی سلمان
شنبه 3 بهمن 1394 - 15:23

نشریه اکسپرس چاپ فرانسه به مناسبت اولین سالگرد به قدرت رسیدن ملک سلمان بعد از مرگ ملک عبدالله به بررسی مهم ترین تغییرات سیاست داخلی و خارجی عربستان و تاثیر آن بر منطقه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نشریه در گزارشی نوشت: از زمان مرگ ملک عبدالله در اوایل سال 2015 عربستان با چندین چالش مواجه شد و تغییرات مهمی در سیاست آن رخ داد زیرا ملک سلمان از ابتدا قصد داشت بدون آن که هویت محافظه کارانه عربستان را عوض کند تصمیمات مهم و جسورانه ای بگیرد.
ملک سلمان، محمد پسر جوان خود را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد تا یک سال بعد از این تصمیم، سیاست خارجی عربستان بیش از سیاست داخلی آن دستخوش تغییر شود.
نویسنده نشریه این فرانسوی معتقد است که عربستان تحت حکومت ملک سلمان در مقابله با خطر افزایش نفوذ داعش، سیاست خارجی مبتنی بر قدرت و صراحت را برگزید اما در امور داخلی خود با مشکل کاهش قیمت نفت و کسری بی سابقه بودجه روبرو شد و از سوی دیگر انتقادهای سازمان های حقوقی بین المللی درباره اوضاع اقلیت های مذهبی و حقوق زنان در این کشور کاهش چشمگیری نداشت.
در این گزارش به نقل از "آدام بارون" عضو شورای امور خارجه اتحادیه اروپا آمده است: تغییر اساسی در عربستان در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی این کشور رخ داد زیرا سعودی ها در صدد برآمدند نقش رهبری مهمتری را نسبت به قبل در منطقه ایفا کنند که از احساس عدم حضور نیروهای غربی و به خصوص متحد دیرنیه خود یعنی آمریکا سرچشمه می گیرد.
گزارش نشریه فرانسوی خاطرنشان می کند که کشته شدن 2300 حاجی در حادثه امسال منا در ایام حج باعث افزایش بحران در روابط تهران و ریاض شد.
از سوی دیگر ریاض نیز در آغاز سال جدید روابط دیپلماتیک خود را بعد از اعتراض ها در مقابل سفارتش در تهران که در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر مبارز دینی عربستانی رخ داد، قطع کرد.
اکسپرس در این گزارش خاطرنشان می کند که بعد از گذشت سه ماه از وفات ملک عبدالله، سلمان دست به تغییرات گسترده ای زد و محمد بن نایف 56 ساله را به عنوان وزیر کشور و ولیعهد برگزید و پسرش محمد را به جانشین وی قرار داد که شخص دوم مملکت خواهد بود. از سوی دیگر عادل الجبیر 53 ساله را به وزارت خارجه گماشت.
این نشریه به نقل از خانم ایمان فلاته، فعال سعودی و موسس طرح "بلادی" (کشورم) که به زنان سعودی کمک کرد تا برای اولین بار در انتخابات شهرداری در ماه دسامبر شرکت کنند، نوشت: طرز تفکر حکومت عربستان همزمان با به روی کار آمدن نسل جوان تفاوت زیادی کرده است.
به عقیده نشریه اکسپرس، هدف اصلی از این تغییر همگام شدن با تمایلات و افق های پیش روی ملت عربستان و راضی نگه داشتن جامعه و از بین بردن نگرانی های آن صورت گرفت و در مقابل به مواضع کشورهای غربی و جامعه بین الملل و لیبرال های داخلی وقعی ننهاد زیرا برای تغییرات اجتماعی و یا تغییر سریع در وضع زنان تلاشی نکرد تا مورد خشم گروههای محافظه کار داخلی قرار نگیرد.
این نشریه فرانسوی معتقد است محمد بن سلمان فرزند شاه و جانشین ولیعهد، مرد قدرتمند و جدیدی در عربستان است زیرا چندین پرونده مهم را در دست گرفته و چندین نهاد مهم از جمله وزارت دفاع و شورای نظارت بر شرکت پتروشیمی آرامکو را اداره می کند.
البته ناظران و کارشناسان مسایل عربستان به وجود درگیری بر سر قدرت میان او و محمد بن نایف وزیر کشور که مسؤول پرونده مبارزه با تررویسم است، اشاره می کنند.

پربیننده ترین خبرها