ساندی تلگراف:

سرکوب معترضان در پنجمین سالگرد انقلاب مصر

سرکوب معترضان در پنجمین سالگرد انقلاب مصر
يکشنبه 4 بهمن 1394 - 15:09

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به وضعیت داخلی مصر در آستانه پنجمین سالگرد انقلاب این کشور، به موضوع سرکوب معترضان و مخالفان در این کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ساندی تلگراف در مطلبی به قلم مجدی سمعان و ریچارد اسپنسر با عنوان "سکوت صدای معترضان در مصر" نوشت: یکی از دستاوردهایی که مردم مصر گمان می کردند با انقلاب خود در میدان التحریر به دست آورده اند، داشتن حق اعتراض و تظاهرات است.

این روزنامه افزود: صدها تن از معترضان در قیام پنج سال پیش خود، علیه حسنی مبارک در 25 ژانویه 2011 میلادی جان خود را از دست دادند. جوانان خشمگین مصر با قیام خود، قلب جهانیان را به تپش انداختند.

به نوشته ساندی تلگراف، خانواده محمود محمد حسین دیدگاه متفاوتی دارند. محمود محمد 18 ساله دو سال پیش - در سالگرد انقلاب 25 ژانویه مصر- به این دلیل که روی پیراهنش نوشته بود "میهن عاری از شکنجه" دستگیر شد.

این روزنامه انگلیسی افزود: تاکنون مقامات مصر، دلیلی برای بازداشت محمود محمد ذکر نکرده اند. این در حالی است که وی ظرف دو سال گذشته - بدون تفهیم اتهام یا محاکمه- از زندانی به زندان دیگر منتقل شده است.

طارق برادر محمود به ساندی تلگراف گفت: "محمود در زندان بزرگ می شود". او احساس می کند که دیگر هیچ کس او را به یاد نمی آورد.

این روزنامه انگلیسی خاطرنشان کرد: پس از گذشت پنج سال از انقلاب مصر، این کشور همچنان مدعی دموکراسی است؛ در حالی که پس از براندازی حکومت اخوان المسلمین در سال 2013، یک نظامی دیگر قدرت را در مصر شدیدتر از حسنی مبارک در مشت خود گرفت.

روزنامه ساندی تلگراف افزود: ژنرال سیسی دهها هزار نفر از اعضای اخوان المسلمین و فعالان آزادیخواه را بازداشت کرده است.

این روزنامه به نقل از گزارش سازمان عفو بین الملل که به مناسبت پنجمین سالگرد انقلاب 25 ژانویه مصر منتشر شد، آورده است: "مصر در بحران گسترده حقوق بشری غرق شده است".

در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است: "امید به اینکه انقلاب 25 ژانویه مصر سرآغاز دوره جدیدی از اصلاحات و احترام به حقوق بشر باشد، به کلی از بین رفته است".

این روزنامه آورده است: نظام سیسی توانست با معرفی خود به عنوان متحد اصلی مبارزه با گروه تروریستی داعش که یک شاخه آن در سینا فعال است، حمایت غرب و روسیه را به خود جلب کند.

ساندی تلگراف افزود: در ماه جاری، اولین دوره پارلمان مصر پس از براندازی محمد مرسی رئیس جمهور اسلامگرای این کشور، انتخاب شد. این پارلمان مملو از هواداران سیسی است.

این روزنامه در پایان خاطرنشان کرد: آینده مصر به این بستگی دارد که آیا سیسی می تواند از طریق حلقه هواداران خود که حتی در محافل ارتش هم تنگ تر می شود، پایه حکومت خود را محکمتر کند یا اینکه اندکی مشت آهنین خود را باز خواهد کرد؛ بدون اینکه خطری حکومتش را تهدید کند.
 

پربیننده ترین خبرها