درخواست عراقی ها برای اخراج سفیر سعودی

دوشنبه 5 بهمن 1394 - 08:05

عراق (العالم) – اظهارات مداخله جویانه سفیر عربستان در بغداد علیه بسیج مردمی عراق، واکنش شخصیتها و جریانهای مختلف را برانگیخت و بسیاری اخراج وی را خواستار شدند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ثامر السبهان" سفیر عربستان سعودی در بغداد، در برنامه ای تلویزیونی ادعا کرد که کُردها و اهالی استان الانبار مخالف ورود بسیج مردمی به مناطق خود هستند و این نشانگر مقبولیت نداشتن بسیج مردمی در جامعه عراق است.
وی همچنین مدعی شد که اهل تسنن عراق از عربستان به دلیل دخالت نکردن در امور عراق ناراحتند.
سفیر عربستان سعودی تلاش کرد اینگونه وانمود کند که کشورش در امور عراق دخالت نمی کند و ادعا کرد که عربستان از هیچ گروه و طایفه خاصی علیه دیگری حمایت نمی کند، و همیشه همراه دولت عراق است.
احمد الاسدی فرمانده بسیج مردمی عراق با بیان اینکه اظهارات سفیر سعودی نشانگر اغراض خفتۀ سفیر یک کشور حامی تروریسم است، خواستار اخراج وی شد.
باقر جبر الزبیدی وزیر حمل و نقل عراق نیز اظهارات السبهان را نقض عرف و قوانین دیپلماتیک و دخالت آشکار در امور داخلی عراق توصیف و تاکید کرد که بسیج مردمی مایه شرف ملت عراق است.
خالد الاسدی عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز گفت: اظهارات سفیر عربستان دخالت در امور عراق و خارج از چارچوب عرف های دیپلماتیک و موجب سست شدن روابط دو کشور است. وی خواستار احضار سفیر عربستان شد تا درباره اظهاراتش که ناشی از جهل سیاسی و باعث ایجاد اختلافات طایفه ای است، توضیح دهد.
خلف عبدالصمد رئیس فراکسیون الدعوه در پارلمان عراق نیز تاکید کرد که اظهارات السبهان نشان دهندۀ دشمنی آشکار است و بسیج مردمی از تشکل های تحت پوشش دولت به شمار می آید.
گفتنی است غسان العیثاوی سخنگوی عشایر رزمندۀ استان الانبار ماه گذشته از اظهارات ظافر العانی نماینده پارلمان علیه بسیج مردمی انتقاد کرد و گفت: صداهایی که از تجزیه عراق دم می زنند باید ساکت شوند.
وی تاکید کرد، بسیج مردمی که اغلب از اهالی استان های جنوبی هستند قهرمانانه جنگیدند و صدها شهید در راه آزادی خاک عراق در مناطق صلاح الدین و دیالی تقدیم کردند در حالی که مجبور نبودند در استان های دور از محل سکونت خود مبارزه کنند.
العیثاوی خاطرنشان کرد، کسانی که نماینده الانبار به شمار می آیند و می توانند از سوی مردم آن صحبت کنند مبارزان و فرماندهان میدانی هستند که مردم استان را پس از حمله تروریست ها تنها نگذاشته و آنجا را ترک نکرده اند و نه کسانی که در هتل های کردستان عراق و یا کشورهای دیگر به سر می برند.

پربیننده ترین خبرها