خشم عراقی‌ها از اظهارات سفیر عربستان ضد بسیج

خشم عراقی‌ها از اظهارات سفیر عربستان ضد بسیج
دوشنبه 5 بهمن 1394 - 13:53

حزب الدعوۀ اسلامی عراق، اظهارات اخیر سفیر عربستان سعودی در عراق را "تحریک آمیز" و "دخالت در سیاست داخلی عراق" دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دفتر سیاسی حزب الدعوۀ اسلامی عراق، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: اظهارات تحریک آمیز (ثامر السبهان) سفیر عربستان سعودی در بغداد در گفت وگو با شبکه السومریه را محکوم می کنیم. این اظهارات، خلاف عُرفِ دیپلماتیک است و در عین این که دخالتی آشکار در سیاست داخلی عراق به شمار می رود، نشان می دهد که او از آن چه در عراق می گذرد، ناآگاه است.

به نوشتۀ وبگاهِ شبکه السومریه، دفتر سیاسی حزب الدعوه اسلامی، از وزارت خارجه عراق خواست در قبال این اظهارات غیرقابل قبول اعتراض کند و ادعاهای نادرستِ او را تکذیب کند.

در بیانیۀ حزب الدعوه اسلامی، خاطر نشان شده است: در حالی که تلاش های سفیر عربستان، باید در جهت پشتیبانی از عراق در مبارزه با جنایت های داعش باشد، آن طور که مشاهده می شود، وی در جهت مشکل تراشی و ایجاد موانع در برابر روابط عراق و عربستان تلاش می کند.

دفتر حزب الدعوۀ اسلامی همچنین تاکید کرد که تلاش ما، در جهت ایجاد رابطه ای مستحکم با برادران و همسایگانِ عرب و مسلمان و دیگر کشورهای جهان است، به این شرط که این رابطه بر اساس همکاری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها استوار باشد.

وزارت خارجۀ عراق، روز یک شنبه، ثامر السبهان را فراخواند تا اعتراض رسمی خود را در قبال اظهارات اخیرِ او، ابلاغ کند. وزارت خارجه عراق، این اظهارات را "نادرست" و "به مثابۀ دخالت در امور داخلی عراق" قلمداد و تاکید کرد که سفیر عراق، از نقش سفیر خارج شده و برخلاف عُرف دیپلماتیک عمل کرده است.

السبهان، شنبه شب در گفت وگو با برنامۀ "حوار خاص" از شبکه السومریه، مخالفت کردها و استان الانبار با ورود نیروهای "بسیج مردمی" به مناطقشان را "نشان دهندۀ عدم مقبولیت این نیرو در جامعۀ عراق" خواند.
این اظهارات، خشم و واکنش های گسترده ای را در عرصه سیاسی سبب شد.

26

پربیننده ترین خبرها