سد فرات؛ مخفی‌گاه داعش و تهدیدی برای سوریه و عراق

سد فرات؛ مخفی‌گاه داعش و تهدیدی برای سوریه و عراق
دوشنبه 5 بهمن 1394 - 23:21

العالم - گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که گروه داعش از سد فرات در شهر الطبقه در استان الرقه سوریه به عنوان مخفیگاهی برای زندانیان خود، انبار سلاح و پناهگاهی برای سرکردگان خود استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی به نقل از "ارييل اهرام" استادیار مرکز فنی ویرجینیا و متخصص در امور سدهای آبی نوشت: تخریب سد فرات، موجب فاجعه انسانی درعراق و سوریه خواهد شد، زیرا آب این سد، الرقه و دیرالزور و مناطقی از عراق را غرق در آب خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی نوشت: مسئولان آمریکایی از عملیات گروه داعش در شهر الطبقه در استان الرقه آگاه هستند و درباره استفاده این گروه از سد فرات به عنوان مرکزی برای عملیات خود نگران هستند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، برخی از تحلیلگران و مسئولان آمریکایی نگران هستند که گروهک تروریستی داعش درصورت احساس خطر در آن منطقه به عمد سد فرات را تخریب کند.

"عبید رجب" از مسئولان مخالفان سوری نیز در این باره گفت: سد فرات که در شهر الطبقه در فاصله 40 کیلومتری غرب شهر الرقه واقع است، بزرگ ترین سد سوریه است و بزرگ ترین انبار ذخیره آب که دریاچه ای به طول 80 کیلومتر و عرض 8 کیلومتر است، در پشت آن قرار دارد.

الرجب افزود: این دریاچه خطری بزرگ به حساب می آید و در صورتیکه سد فرات هدف قرار گیرد، استان الرقه سوریه در مدت 13 تا 15 دقیقه به طور کامل در آب غرق خواهد شد.

وی تاکید کرد: مهم ترین مرحله در تدابیر امنیت مربوط به سد فرات برعهده دولت ترکیه است که وظیفه دارد پمپاژ آب به سمت سوریه را کاهش دهد که این مساله، مسئولان سد را به گشایش سد فرات وادار می کند و این امر به کاهش سطح آب در دریاچه منجر خواهد شد و در نتیجه، میزان خسارت از ناحیه آب تا حد زیادی کاهش می یابد.

یک مسئول مخالف سوری نیز در این زمینه گفت: طی هماهنگی با شوراهای مدنی و نظامی برای آگاه سازی مردم، تدابیری در استان های دیرالزور و الرقه برای امنیت سد فرات درنظر گرفته شده است.

برخی منابع در استان الرقه گفته اند که زندانیان مهم از نظر گروه داعش در سد فرات حبس می شود زیرا از نظر داعش، پی بردن به هویت بازداشت شدگان در آنجا برای سرویس های اطلاعاتی خارجی دشوار است.

برخی فعالان در استان الرقه به نقل از زندانیانی که از سد فرات آزاد شده اند، گفته اند که پدر پائولو که داعش وی را در سال 2013 ربوده بود، از جمله زندانیانی است که تاکنون در این سد هستند.

سد فرات در استان رقه سوریه

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها