" زیکا" بلای تازه جان قاره امریکا!

يکشنبه 11 بهمن 1394 - 18:14

العالم - میلیون ها نفر در قاره آمریکا و بخصوص کشورهای مرکز و جنوب این قاره به ویروس نه چندان شناخته شده زیکا مبتلا شده و یا در معرض ابتلای به آن قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، زیکا ویروسی است که از طریق یک پشه به انسان منتقل می شود و اکنون در بخش وسیعی از آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب شیوع یافته و به سرعت در حال گسترش است. سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که پیش بینی می شود امسال بین سه تا چهار میلیون نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا شوند.

به گفته «سازمان بهداشت قاره آمریکا»، هیج آمار دقیق و قابل اتکایی در مورد تعداد افراد آلوده به این ویروس در قاره آمریکا وجود ندارد.

بنا به گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها» در آمریکا، رایج ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوشهای خارشدار، درد مفاصل، و التهاب چشمهاست.

به عقیده محققان برزیلی و پژوهشگران «سازمان بهداشت قاره آمریکا»، که شاخه ای از «سازمان جهانی بهداشت» است، شواهد فزاینده حاکی از ارتباط ویروس زیکا با بروز بیماری «میکروسفالی» است. میکروسفالی یا «کوچک سری» اختلالی در دستگاه عصبی است که در نتیجه تولد نوزادان با جمجمه و مغز کوچکتر از حد معمول ایجاد می شود.

یک کودک مبتلا به میکروسفالی

شمال شرق برزیل شاهد افزایش چشمگیر تعداد نوزادانی است که با عارضه میکروسفالی به دنیا آمده اند.

به گفته وزیر بهداشت برزیل، شمار نوزادان مشکوک به ابتلا به این بیماری به رقم بسیار نگران کننده 3 هزار و 893  مورد رسیده است.

تنها یک چهارم افراد آلوده به زیکا علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می دهند. به همین دلیل، بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی شوند، و در نتیجه دشوار می شود ابعاد واقعی آلودگی به آن را در قاره آمریکا مشخص کرد.

بنا به آمار اعلام شده از سوی «سازمان بهداشت قاره آمریکا»، تاکنون ۲۳ کشور و منطقه واقع در این قاره موارد آلودگی به ویروس زیکا را گزارش کرده اند. این تعداد بیش از دو برابر تعداد قبلی تا یک ماه پیش است.

برزیل بالاترین آمار ابتلا به این ویروس را دارد، و کلمبیا از این نظر در مقام دوم قرار می گیرد. اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، پورتوریکو، سورینام و ونزوئلا نیز از کشورهای دیگری هستند که موارد بسیاری از ابتلا به زیکا در آنجا گزارش شده است.

بنا به برآورد «سازمان جهانی بهداشت»، ویروس زیکا احتمالاً در تمام کشورهای قاره آمریکا، به جز کشورهای کانادا و شیلی، شیوع خواهد یافت.

تاکنون گزارشی در مورد ابتلا به این ویروس در ایالات متحد آمریکا منتشر نشده، هرچند زنی که در برزیل به این ویروس آلوده شده بود، در هاوایی نوزادی با آسیب مغزی به دنیا آورده است.

ویروس زیکا اولین بار در سال ۱۹۴۷ در اوگاندا در قاره آفریقا شناسایی شد، و تا سال ۲۰۱۴ نشانه ای حاکی از وجود آن در قاره آمریکا وجود نداشت.

کشورهای آلوده به ویروس زیکا

ویروس زیکا توسط پشه ای موسوم به «آیدس آیگیپتی» (حشره مصری) منتقل می شود که ناقل بیماریهای دیگری از جمله تب زرد و تب دنگی نیز هست.

علائم آلوده شدن به این ویروس مشابه علائم تب دنگی و دیگر بیماریهایی است که به وسیله این پشه منتقل می شود.

وزیر بهداشت کلمبیا به زنان این کشور توصیه کرده است که برای پیشگیری از خطرات ابتلا به ویروس زیکا، برنامه خود برای بارداری را دست کم شش تا هشت ماه به تعویق بیاندازند.

در جامائیکا گزارشی در مورد آلودگی به این ویروس دریافت نشده است، با این حال وزیر بهداشت این کشور نیز به زنان توصیه کرده است که بارداری خود را شش ماه تا یک سال به تعویق بیاندازند. السالوادور به زنان توصیه کرده است که تا سال ۲۰۱۸ باردار نشوند.

«سازمان جهانی بهداشت» می گوید زنانی که برنامه ای برای سفر به مناطق آلوده به ویروس زیکا دارند، باید پیش و پس از سفر خود به پزشکان متخصص مراجعه کنند. به گفته پژوهشگران این سازمان، زیکا می تواند از طریق خون منتقل شود، و در منی انسان نیز یافت شده است، اما تأیید امکان انتقال آن از طریق آمیزش جنسی به شواهد محکمتری نیاز دارد.

چند هفته پیش، «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها» در آمریکا به زنان باردار توصیه کرده بود که از سفر به ۱۴ کشور و منطقه آلوده به زیکا در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب خودداری کنند.

سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد که پشه آئدس آجیپتی که این ویروس و نیز ویروس‌های دنگی و چیکونگونیا را منتقل می‌کند، در همه کشورهای قاره آمریکا به جز کانادا و شیلی حضور دارد.

این سازمان اشاره کرد، ازآنجایی‌که مردم در این منطقه پیش از ظهور ویروس در برزیل در ماه مه گذشته در معرض این ویروس قرار نگرفته بودند، فاقد ایمنی نسبت به آن هستند و در نتیجه ویروس به سرعت منتشر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، بنابراین «انتظار دارد که ویروس زیکا به انتشارش ادامه دهد و احتمالاً به همه کشورها و مناطقی که پشه‌های آئدس در آن یافت می‌شوند، برسد»

مارگرت چن، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه در افتتاح نشست کمیته اجرایی این سازمان گفت: «انتشار انفجاری ویروس زیکا به مناطق جغرافیایی جدید بدون ایمنی جمعیت نسبت به آن مایه نگرانی است، به‌خصوص که ارتباطی احتمالی میان این عفونت در حین بارداری و نوزادان متولدشده با سر کوچک وجود دارد.»

او تأکید کرد که «رابطه سببی میان عفونت زیکا در بارداری و میکروسفالی ثابت نشده است»، اما افزود که «شواهد فرعی درباره این رابطه وجود دارد، شرایط بسیار نگران‌کننده است.

سازمان جهانی بهداشت از صدور هشدارهای مسافرتی درباره کشورهای با شیوع ویروس زیکا ‍پرهیز کرده است و تأکید دارد که مؤثرترین شکل پیشگیری خلاص شدن از آب‌های راکدی است که پشه‌ها به راحتی در آن تکثیر می‌کند و حفاظت شخصی در مقابل گزش پشه با استفاده از لوسیون‌های دافع حشرات و خوابیدن در زیر پشه‌بند.

طبق آخرین آمار حدود یک و نیم میلیون نفر در برزیل به ویروس زیکا آلوده شده‌اند.

"بنا به آمار اعلام شده از سوی «سازمان بهداشت قاره آمریکا»، تاکنون ۲۳ کشور و منطقه واقع در این قاره موارد آلودگی به ویروس زیکا را گزارش کرده اند."

شبکه تلویزیونی بی بی سی، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی گزارش کرد احتمال دارد تا پایان سال 2016 تا چهار میلیون نفر در کشورهای واقع در قاره های سه گانه آمریکا به این ویروس آلوده شوند.

قرار است روز دوشنبه جلسه ویژه کمیته اختصاصی سازمان جهانی بهداشت برای این منظور تشکیل شود.

تعداد پشه هایی که عامل انتقال این بیماری هستند در قاره آمریکا بسیار زیاد است و همین مسئله سبب شیوع گسترده این بیماری می شود. ساکنان کشورهای این قاره ها هیچگونه ایمنی طبیعی در مقابل ابتلا به این بیماری ندارند.

بیشتر افرادی که به زیکا مبتلا هستند بیمار نمی شوند و شیوع این بیماری در یک «چرخه ساکت» رخ می دهد و در نتیجه ردیابی الگوهای شیوع آن بسیار دشوار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها