واقعیتهای تلخ از پشت پرده شرکتهای بزرگ فناوری

دوشنبه 12 بهمن 1394 - 15:01

سازمانهای عفو بین الملل و دیده بان آفریقا از بهره کشی غیرمستقیم شرکت های برزگ و مشهور جهانی از جمله "اپل"، "سامسونگ" و "سونی" و فولکس واگن از کودکان در ساخت باتری تلفن های هوشمند و خودروهای الکتریکی پرده برداشتند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمانهای عفو بین الملل و دیده بان آفریقا در گزارش خود آورده است: شرکت ها و برندهای صنعتی بسیار مشهور از جمله اپل و سامسونگ و سونی در وظایف خود برای اطمینان از عدم استفاده از ماده کوبالت استخراج شده توسط کودکان کار در تولیدات خود کوتاهی و سستی به خرج داده اند.

ماده کوبالت به عنوان یکی از مواد خام در تولید باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌ شود.

در این گزارش با عنوان "این چیزی است که ما به خاطر آن می میریم... نقض حقوق بشر در جمهوری دموکراتیک کنگو تجارت جهانی کوبالت را تغذیه می کند" به روند اخراج این ماده از معادن توسط کودکان کار تا فراوری و فروش آن به شرکت های واسطه و در نهایت به شرکت ها و برندهای صنعتی مشهور پرداخته است که از آن در تولید باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند.

در این معادن کودکان کمتر از هفت سال در کنار بزرگسالان به کار اخراج کوبالت مشغول هستند. این کودکان و کارگران معدن کیسه های مملو از سنگ کوبالت را در تونل های معادن با جابجا می کنند که این امر باعث عفونت مزمن ریه های آنها می شود.

مارک دومیت پژوهشگر در امور شرکت ها و حقوق بشر سازمان عفو بین الملل گفت: عرضه و فروش جدیدترین فناوریها و تجهیزات الکترونیکی که پشت ویترین فروشگاهها برق می زند؛ در تضاد با وضع و حال این کودکان کار است. میلیونها انسان از مزایای فناوریهای جدید بهره می برند؛ بدون اینکه درباره چگونگی ساخت آنها بیاندیشند. وقت آن رسیده است که بزرگترین شرکت های صنعتی و برندهای جهانی بخشی از مسئولیت استخراج مواد خامی را که در تولیدات سودآور آنها استفاده می شود، برعهده بگیرند.

این گزارش چگونگی اقدام بازرگانان در فروش کوباتِ مناطقی را که پدیده کودکان کار در آنجا وجود دارد، مستند سازی کرده است. این بازرگانان کوبالت را به نوبه خود به شرکت استخراج دونگ فانگ در کنگو می فروشند که به طور کامل در مالکیت شرکت بزرگ استخراج معدن چین به نام "شرکت کوبات جی حیانگ هوایو با مسئولیت محدود" است.

در این گزارش همچنین چگونگی فروش کوبالت از شرکت یاد شده به سه شرکت سازنده قطعات باطری در چین و کره جنوبی را مستند سازی کرده است.

این شرکت ها به نوبه خود کوبالت را به تولید کنندگان باطری می فروشند که آنها نیز باطری های تولیدی خود را در اختیار شرکت های تولید انرژی و خودروسازی از جمله شرکت های اپل، مایکروسافت، سامسونگ، سونی، دایمر و فولکس واگن قرار می دهند.

 

پربیننده ترین خبرها